A Lotus Evija hiperautó bemutatása

A Lotus Evija, a kínai tulajdonban lévő brit márka vadonatúj hipersportkocsija, amelyet még 2019-ben mutattak be, és amelynek első végleges példányait tavaly ősszel adták át. A tehetős megrendelők között ott volt az F1-világbajnok Jenson Button is.

A Lotus márka, amely egy ideje magyarországi képviselettel is büszkélkedhet, a Le Mans-i 24 órás autóversenyen mutatta be az Eviját, ahol négy motorral felszerelt hiperautóval ismerkedhettünk meg közelebbről. A Lotus Evija, amelyet Európában egyszerűen Lotusként, Kínában pedig Lotus Nyo (Új Lotus) néven forgalmaznak, egy hamisítatlan Lotus termék, amelynek semmi köze a Nióhoz, egy feltörekvő kínai villanyautó-gyártóhoz.

A Geely által tulajdonolt Lotus új sportkocsija 4,46 méter hosszú, 2 méter széles és mindössze 1,12 méter magas. Az előre-felfelé nyíló ajtókon keresztül léphetünk be a full karbonkarosszéria belsejébe, ahol egy alul-felül lapított kompakt sportkormány, egy digitális műszeregység és két kiváló oldaltartású sportülés fogad.

Az Evija 20 colos első és 21 colos hátsó szuperkönnyű magnéziumfelniken gördül, melyeken Pirelli Trofeo R gumik találhatók, és az AP Racing karbonkerámia fékrendszer biztosítja a megfelelő lassítást. A 1887 kilogrammos tömeg a villanyautók között relatíve alacsonynak számít, például a Rimac Nevera 2,3 tonnás tömegével szemben.

A 91 kWh kapacitású akkumulátor akár 350 kW teljesítménnyel tölthető, és a gyártó szerint mintegy 350 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, bár ez a maximális teljesítmény kiaknázása esetén csökkenhet. A négy villanymotor összkerékhajtást és fejlett nyomatékvektor-szabályozást biztosít, a rendszerteljesítmény pedig eléri a 2039 lóerőt, 1704 Nm nyomaték mellett.

Az Evijának ötféle menetüzemmódja van, melyek között a kormányon lévő tekerőkapcsolóval lehet váltani. Az elektrohidraulikus kormányzás közvetlen áttételezésű, a menetstabilizátor pedig szükség esetén kikapcsolható. A 0-100 km/h gyorsulás 3 másodperc alatt lehetséges, míg a 0-300 km/h sebességet akár 9,1 másodperc alatt is elérheti az autó. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 360 km/h.

Az Evija X, egy még ütősebb változat, nemrégiben új rekordot állított fel a Nordschleifén, 6 perc 24 másodperces idővel, ami a sorozatgyártású autókra épülő egyedi kocsik kategóriájában a legjobb. Ezzel szemben a közúti autók közül jelenleg a Mercedes-AMG One a leggyorsabb a Zöld Poklon, 11 másodperccel rosszabb köridővel. Az Evijából összesen 130 példányt terveznek gyártani az Egyesült Királyságban, az ára pedig 2,4 millió font (1,06 milliárd forint).