Napszemüveg vezetés közben: szabályok és büntetések

Németországban és az Egyesült Királyságban is szigorú szabályok vonatkoznak a napszemüveg használatára vezetés közben. A túl sötét lencsék, vagy az arcot eltakaró napszemüvegek használata büntetést vonhat maga után.

Németországban nem minden típusú napszemüveg engedélyezett a volán mögött, és az Egyesült Királyságban éjszaka, illetve rossz látási viszonyok között tilos színezett szemüveget viselni, ha az korlátozza a látást. Christian Marnitz, ügyvéd és közlekedési szakértő szerint a napszemüveg viselése vezetés közben önmagában nem szabálysértés, de nem minden színezett szemüveg alkalmas a közúti közlekedésre.

A KRESZ 23. paragrafusa értelmében a járművezetőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a látási viszonyoknak megfelelően vezessenek, így a túl sötét napszemüvegek használata nem megengedett. A lencse fényáteresztő képességének ideálisnak kell lennie, 8-18 százalék közötti értéken. Marnitz szerint, aki túl sötét napszemüvegben vezet, az veszélyezteti magát, az utasait és a környezetét is, és tíz eurós bírságra számíthat.

A szemüvegeseknek csak megfelelő dioptriás napszemüvegben, vagy kontaktlencsében szabad vezetniük. Azok, akik egyszerű napszemüveget viselnek, holott szemüvegben kellene vezetniük, 25 eurós pénzbírsággal sújthatók.

A német közúti közlekedés rendszabálya, az StVO előírja, hogy a járművezetők nem takarhatják el az arcukat annyira, hogy ne legyenek felismerhetőek. Marnitz hangsúlyozza, hogy a vezetés közben viselt napszemüveg ne takarja ki a fél arcot, mert ez 60 eurós bírságot vonhat maga után, és további 200 euróig terjedő adminisztrációs költség is felszámítható, például gyorshajtás esetén, ha a vezető nem ismerhető fel a napszemüveg miatt.

A National Library of Medicine kutatása szerint a napszemüveg használata és a vezetés közbeni álmosság között összefüggés van. A túl sok fényt blokkoló lencsék hatással lehetnek az ébrenléti állapotunkra, mivel a fény fontos szerepet játszik a természetes ritmusunk fenntartásában. Az automatizált járművek jövőbeni használóinak igényei azonban új kihívások elé állítják a gyártókat és a beszállítókat, hiszen a vezetési feladatoktól mentesített utazás során más típusú tevékenységek, mint például pihenés, alvás vagy munkavégzés kerülhetnek előtérbe. A Bosch által vezetett németországi kutatás rámutatott, hogy az automatizált autók belső terének teljes körű újratervezése szükséges lehet, hogy megfeleljenek az utasok elvárásainak, mint például irodaként, moziként vagy akár hálószobaként való használat.