Az új KRESZ alapelvei

A kormány elé terjesztik 2025. március 31-ig a készülő új KRESZ-t, amelynek célja, hogy korszerűbb, érthetőbb és rövidebb legyen a jelenlegi szabályozáshoz képest. A módosításokat széles körű szakmai egyeztetéssel és több munkacsoport bevonásával készítik elő, melyek a gépjármű-technikai kérdésektől a szankciók átalakításáig terjednek.

Az új KRESZ-ben kiemelt figyelmet kap a biztonság, amelynek keretében tilos lesz másokat veszélyeztetni, szándékosan akadályozni mások haladását, vagy veszélyesen megközelíteni őket akár hossz-, akár oldalirányból. Az új szabályozás a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartást is szankcionálni fogja, mint például a versenyző sofőrök vagy a driftelők tevékenységét, és külön figyelmet fordít a közúti kakaskodókra.

A jogszabályi alapelvek lefektetésére azért van szükség, hogy világossá váljanak a főbb jogalkotói elvek, és segítsék az értelmezést a bírói gyakorlatban. Az új KRESZ jobban védi majd a közlekedők biztonságát, és növeli a szabályosan közlekedők felelősségét a közlekedési-baleseti vészhelyzetekben való eljárás során.

A szabálykövetés terén az új alapelv kimondja, hogy a jelzőtábla magasabb rendű, mint a jogszabály. Emellett lehetőséget ad arra, hogy a jelzésektől és jogszabályoktól el lehessen térni, ha üzemzavar áll fenn, de ez nem jelentheti a közúti jelzések önkényes felülbírálását.

Az együttműködés szempontjából az új KRESZ előírja a türelmes és előzékeny közlekedést, valamint azt, hogy az autóvezető ne legyen megtévesztő a többi közlekedővel szemben, például ne váltson hirtelen irányt vagy ne induljon el váratlanul.

Az esélyegyenlőség elve szerint a közlekedőknek figyelemmel kell lenniük a náluk védtelenebb közlekedőkre, mint például a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, vagy a felismerhetően ittas személyek. A védtelenebb közlekedők védelme kiemelt figyelmet kap, és a közlekedőknek fokozott óvatossággal kell megközelíteniük őket.

A bizalmi elv bekerül az új KRESZ alapelvei közé, ami azt jelenti, hogy minden közlekedő számíthat arra, hogy a többiek is betartják a szabályokat. Azonban a legvédtelenebb közlekedőknél és azoknál, akik láthatóan nem tartják be a szabályokat, fokozott óvatossággal kell közlekedni.

A fenntarthatóság alapelve új elemként kerül bevezetésre, amely szerint a közlekedőknek kerülniük kell a szükségesnél nagyobb környezeti terhelést, például tilos lesz üresben járatni a motort az utcán. Az új KRESZ alapelvei tartalmazzák azt is, hogy ismerni kell az aktualizált szabályokat.

A részletes szabályok kidolgozása még folyamatban van, és a munkacsoportok többek között a gyorshajtás, sebességhatárok, szankcionálás, a járműbesorolások és technikai előírások módosításán dolgoznak. A változások a B kategóriás jogosítvány megszerzését is érinthetik majd, és az EU-ban is dolgoznak a jogosítványszerzés módosításán. Az új KRESZ 2026-tól léphet életbe.