A BKK új jegyérvényesítési megoldásai a villamosokon és HÉV-eken

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bővíti a jegyérvényesítési lehetőségeket a villamosokon és HÉV-szerelvényeken, hogy megkönnyítse az utasok számára a jegyek érvényesítését és csökkentse a bliccelést.

A BKK a bliccelés elleni küzdelem részeként június 13-tól több lépésben vezeti be a belső jegyérvényesítési lehetőséget a villamosokon és HÉV-szerelvényeken. Másfél évvel azután, hogy leszedték a mobiljegy-érvényesítést lehetővé tevő matricákat a Combino villamosok belsejéből, a BKK bejelentette, hogy újra kiragasztják őket – most már minden villamoson és HÉV-en is. A járművezető fülkéin elhelyezett jegyérvényesítő matricák segítségével minden utasnak lehetősége nyílik időben érvényesíteni a jegyét. Július végére a teljes felszíni járműflottán, így az autó- és trolibuszok után, minden járműtípuson elérhetővé válik a mobiljegy-érvényesítés.

A villamosok elején és végén, valamint a HÉV-járatokon kihelyezett NFC-vel ellátott kódmatricák használatával az utasok egyszerűen és gyorsan érvényesíthetik jegyeiket. A BKK arra ösztönzi az utasokat, hogy felszálláskor használják az előkészített digitális jegyüket. A bérleteseket ez a változás nem érinti, ők csak ellenőrzéskor kötelesek felmutatni a bérletüket.

A BKK korábban már tesztelte a belső jegyérvényesítési lehetőséget a 4-es és a 6-os villamosokon, ahol azonban a matricák elhelyezése visszaélésekre adott lehetőséget. Ennek eredményeként a társaság módosította a matricák kihelyezését, így mostantól a vezetőfülke ajtajára kerülnek, hasonlóan az autóbuszokhoz és trolibuszokhoz.

A BKK a jegyellenőrzési gyakorlatot is igyekszik ügyfélbarátabbá tenni. Május 12-én például egy napon át csak ellenőriztek, de nem szabtak ki pótdíjat, ezzel is felhívva a figyelmet a közösségi közlekedésért való fizetés fontosságára. A digitális jegyek és bérletek elterjedése csökkenti a bliccelési hajlandóságot és társadalmi elfogadottságát.

A BudapestGO alkalmazás népszerűségének növekedésével a BKK digitális jegy- és bérletértékesítésből származó bevételeinek mintegy 26 százalékát teszik ki a digitális termékek. A felnőttbérletek közel 40 százalékát, a diákbérletek mintegy 50 százalékát már okostelefonon használják az utasok. A BudapestGO-ban bevezetett 10 darabos gyűjtőjegy is népszerű, az első hónapban több mint 30 ezer tömböt adtak el digitális formában.

A BKK célja, hogy az applikáció további kényelmi funkciókkal és bővülő digitális szolgáltatásokkal könnyítse meg a fővárosi közlekedést, és növelje a fenntartható digitális jegyek részarányát a jegy- és bérletvásárlásban. Az újonnan kihelyezett kódmatricák a többi matricához hasonlóan használhatók az egylépéses jegyérvényesítéssel (NFC funkció), vagy a jól megszokott kamerás kódbeolvasással is. A belső kódmatricák kontrollált kiterjesztése növelheti a jegyérvényesítési hajlandóságot, amit az ügyfél-visszajelzések és az ügyfélelégedettségi kutatások eredményei is alátámasztanak.