Újabb gazdaságfejlesztési nagyberuházások indulnak a városban, így Zalaegerszeg immár regionális szerepkört is kezd betölteni a megyeszékhelyi funkción túl. Az elmúlt napok bejelentései, illetve a következő hetek alapkőletételei, átadásai hét újabb projekt megvalósulását mutatják. 

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere a folyamatban levő és a közeljövőben induló nagyberuházások kapcsán összegzett így. Mint mondta, az elmúlt években folyamatosan fejlődött Zalaegerszeg gazdasága, 2014 és 2023 között közel 5 ezer új munkahely jött létre a településen, ennek következtében ma már a munkaerőhiány jelenti a legkomolyabb kihívást a vállalatok számára. Ennek kezelésére 18 pontból álló csomagot dolgozott ki az önkormányzat.

Míg 2014-ben 7,5; 2023-ban már csak 2,5 százalék volt a munkanélküliség a megyeszékhelyen, ami 2024-re 2,3 százalékra csökkent. Kilenc év alatt a helyi iparűzési adóbevétel összege közel a 2,5-szeresére nőtt: míg 2014-ben 3,2 milliárd forinttal gyarapította a város költségvetését, 2020-ban már 4,5 milliárd forint folyt be ilyen címen a büdzsébe, 2023-ban pedig 7,5 milliárd forint volt az iparűzési adóból származó bevétel, ami „a gazdaság fejlődésének legjobb fokmérője” – tájékoztatott a polgármester.

Hangsúlyozta: olyan gazdasági ökoszisztéma alakult ki Zalaegerszegen, ahol jelen van és összekapcsolódik a termelés, a kutatás-fejlesztés, az innováció, a szakképzés, az egyetemi oktatás, valamint a különféle szolgáltatások. Eközben pedig újabb gazdaságfejlesztési beruházások indulnak el. 


Már elkészült a Bosch kutató-fejlesztő központja a Zala ZONE Járműipari Tesztpálya mellett 5 milliárd forintból. A 3500 négyzetméteres létesítmény 200 mérnöknek ad majd lehetőséget arra, hogy formálja a jövő meghatározó autóipari technológiáit. Idén befejeződik az Europtec Kft. új, 2500 négyzetméteres iparcsarnokának építése, ez a 6 milliárd forintos beruházás 100 új munkahelyet kínál. Idén nyáron kezdődik a FLEX új gyárának építése is, ez a beruházás 210 új álláshelyet hoz létre, ugyanakkor elindul egy újabb autóipari nagyvállalat innovációs központjának létrehozása is 200 új leendő munkahellyel, a hivatalos bejelentés előreláthatólag júliusban lesz.

Június 6-án adták át a Juhász Intertrans Kft. új logisztikai központját a botfai körforgalomnál. Elkészül idén a DTI Hungary Kft. 2500 négyzetméteres iparcsarnoka is, ez 25 új munkahelyet teremt. Hamarosan elkészül a Techno-World System Kft. 1400 négyzetméteres iparcsarnoka a belső tehermentesítő út mellett. Ez a hét gazdaságfejlesztési beruházás összesen 800 új munkahelyet jelent Zalaegerszeg számára.

A közelmúltban Budapesten, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban jelentették be, hogy a FLEX új autóipari beszállítói gyárat épít egyebek mellett a BMW nagyfeszültségű elektromos és hibrid járműalkatrészeinek gyártásához Zalaegerszegen, a Zala ZONE Járműipari Tesztpálya és a Rheinmetall szomszédságában. A beruházás értéke 35 milliárd forint, ebből 10 milliárd forint az új iparcsarnok megépítése, 25 milliárd forintot pedig az automatizált csúcstechnológia telepítése. Ezt a kormány 7,8 milliárd forinttal támogatja, a többit önerőből finanszírozza a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító amerikai vállalat. 

A polgármester elmondta: a 10 ezer négyzetméteres új üzem építése még a nyáron elkezdődik és 2025 nyarán szeretnék is átadni. A fejlesztés 210 új munkahelyet teremt, melyből 20 magasan kvalifikált és a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódik. A fővárosi bejelentésen elhangzott: a világ több mint harminc országában jelen lévő cég Zalaegerszegen csúcstechnológiás alkatrészeket gyárt majd a legnagyobb autómárkák számára, olyanoknak is, amelyek hazánkban gyárral rendelkeznek. A BMW mellett a Ford és a Volkswagen vállalattal is szerződéses kapcsolatba kerül a társaság.

Azért, hogy ez a beruházás Zalaegerszegre kerül, minden érintettnek köszönet jár, hiszen a helyi iparűzési adó további emelkedése szempontjából nagyon jelentősnek számít, összegzett Balaicz Zoltán.

A polgármester úgy fogalmazott, hogy a közlekedési kapcsolatok, autópályák, vagy gyorsforgalmi utak irányainál elsősorban a gazdasági érdekeket és a vállalati véleményeket kell figyelembe venni. A most beruházó cégek mellett a már működő Rheinmetall, az AVL, a FLEX, vagy a Schneider Electric számára is kulcsfontosságú az M7-es autópálya minél gyorsabb és rövidebb elérése, továbbá a sármelléki nemzetközi repülőtér gyorsforgalmi úttal való közvetlen bekötése. Ez utóbbi egyben a megye egyik legfontosabb gazdaságfejlesztési érdeke is, hiszen regionális logisztikai központszerepet tölthet be az a térség, ahol egyszerre jelen van és találkozik a légiközlekedés, a vasút és az autóút.

Emellett ugyancsak fontos a Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti útkapcsolat fejlesztése, részben a két város közötti korrekt kapcsolat és az együttműködés erősítése miatt, részben ily módon a munkaerőhiánnyal küzdő zalaegerszegi iparvállalatok irányába könnyebb és gyorsabb lehet a dél-zalai, még szabad munkaerő mozgatása is.