Az SK On Hungary Kft. iváncsai akkugyárában történt leépítés

Az SK On Hungary Kft. iváncsai akkumulátorgyárából több mint hatszáz kölcsönzött külföldi munkavállalót bocsátottak el, amelyet a globális elektromos autók iránti kereslet csökkenésével indokoltak. A vállalat megerősítette, hogy a közvetlenül alkalmazott magyar munkavállalók elbocsátását nem tervezik.

Az RTL Híradó értesülései szerint váratlanul 609 kölcsönzött munkaerőt, kizárólag külföldieket érintett az intézkedés. A gyár a termelési tervek rugalmasságának megkönnyítésére hivatkozva alkalmazott vendégmunkásokat. A Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke, Székely Tamás elmondta, hogy a gyárban folyó bértárgyalások során nem született megállapodás, mivel a munkáltató nem kívánta emelni az alapbért, csupán a pótlékokat és béren kívüli juttatásokat ajánlották fel növelni.

Székely Tamás szerint a tömegtermelés elmaradása a nyugat-európai elektromosautó-gyártás visszaesésével magyarázható. Bod Péter Ákos közgazdász is hasonló véleményen van, miszerint Európában kevesebb elektromos autót adnak el, mint várták.

A gyár szerint a leépítés oka az elektromos járművek iránti kereslet globális lassulása, ami a gyártási mennyiségek rugalmas kiigazítását teszi szükségessé. A munkaerő-kölcsönző ügynökséget a szerződés felbontásáról értesítették, és hangsúlyozták, hogy a közvetlenül alkalmazott magyar munkavállalók elbocsátását nem tervezik.

Székely Tamás felvetése szerint kérdéses, hogy miért volt szükség a gyárban annyi ember foglalkoztatására, ha még csak tesztüzem zajlott. Az Opten adatai szerint az SK On Hungary Kft.-nél 2938-an dolgoztak saját foglalkoztatásban, és a szakszervezeti vezető szerint a kölcsönzött dolgozók száma mintegy kétezer lehetett.

A gyárban dolgozókat a leépítés híre váratlanul érhette, hiszen a toborzás hirtelen befagyasztása is megtörtént. A Világgazdaság május 1-jén arról számolt be, hogy a cégnél elérték a kívánt létszámot, és emiatt felfüggesztik a toborzást.

Az SK On Hungary Kft. külügyi szóvivője, Paczolay Máté az MTI-n keresztül közölte, hogy az elbocsátások egyetlen magyar munkavállalót sem érintenek, és a próbaüzem során tapasztalt átmeneti keresletcsökkenés miatt döntöttek a külföldi munkások elbocsátása mellett.

A 2021. januárjában bejelentett iváncsai akkugyári beruházáshoz a kormány több mint 55 milliárd forint támogatást nyújtott, és az infrastrukturális beruházásokat is aktívan támogatta. Paczolay Máté kiemelte, hogy a zöldenergia a gazdaság, így a magyar gazdaság jövője is. Szijjártó Péter külügyminiszter szerint az akkumulátorgyártók betelepítése munkahelyteremtéssel és gazdasági növekedéssel jár.

A Portfolio szerint az SK Innovation anyavállalatának legutóbbi negyedéves jelentése már jelezte az akkumulátoriparban tapasztalható nehézségeket. Győrffy Dóra közgazdász a Népszavának nyilatkozva azt mondta, hogy az elektromos autók iránti kereslet csökkenése az állami támogatások kifutásával magyarázható.