A használt ruhák milliárdos üzlete és a Vinted sikertörténete

A Vinted, az online használt ruhák piacterén óriási ugrást hajtott végre, amikor 20,4 millió eurós veszteségét 17,8 millió eurós nyereséggé alakította 2022-ről 2023-ra, ezzel először vált nyereségessé a cég történetében.

A litván startup, amely a közelmúltban ingyenes szállítási akciójával hívta fel magára a figyelmet, az elmúlt tizenhat év során több nehézségen is túljutott, beleértve a csődközeli állapotot, az alapítók háttérbe vonulását és az amerikai piacra való sikertelen belépést. A Vinted 2019-ben vált az első litván unikornissá, és a legutóbbi tőkebevonáskor megállapított 4,5 milliárd dolláros kapitalizációval bizonyítja, hogy a használt ruhák piacában komoly potenciál rejlik.

A cég 2008-ban alakult, amikor Milda Mitkute és Justas Janauskas elhatározták, hogy létrehoznak egy platformot a feleslegessé vált ruhák értékesítésére. A nemzetközi terjeszkedés hamar megkezdődött, és a befektetők figyelmét is felkeltették, amelynek eredményeként több befektetési kör is lezárult, és a cég több európai országban is megjelent.

A Vinted első válságjeleit a gyors terjeszkedés és a tőke gyors felélése jelentette, amely 2016-ra csődközeli állapothoz vezetett. Ekkor Thomas Plantenga stratégiai tanácsadó került a képbe, aki radikális lépéseket hajtott végre a cég megmentése érdekében, és végül ő lett a Vinted új vezérigazgatója.

A Vinted üzleti modellje azóta is folyamatosan fejlődik, ahol az eladók nem fizetnek díjat vagy jutalékot, de extra funkciókat vásárolhatnak a hirdetéseik láthatóságának növelésére. A bevétel egy része a vevővédelmi díjból származik, amelyet a vásárlók fizetnek a tranzakciók során.

A Vinted 2021-ben újra megpróbálkozott az amerikai piac meghódításával, sikertelenül, de új termékkategóriákat vezetett be és a luxustermékek piacára is betört. Magyarországon 2022-ben indult el, és 2023-ban az Egyesült Királyság volt a legnagyobb piacuk.

A használt áruk nemzetközi piacának értékét 2023-ban közel 200 milliárd dollárra becsülték, és várhatóan az elkövetkező öt évben tovább nő. A Vinted jelenleg húsz országban van jelen, több mint 1800 embert foglalkoztat, és nyolcvanmilliós felhasználói bázist épített ki. A cég 2023-ban 596 millió eurós árbevételt ért el.

Magyarországon a startup ökoszisztéma még mindig várja a következő unikornis megjelenését. A régióban több mint 44 unikornist tartanak számon, de Magyarország azóta nem termelt újat. A lemaradás oka több tényezőben is keresendő, többek között az állami és EU-s befektetések nem megfelelő felhasználásában és a piac éretlenségében. A balti államok előnye, hogy kisebb hazai piacaik miatt a startupoknak nemzetközi szinten kell gondolkodniuk, míg Magyarországon a cégek gyakran a helyi piacon kezdenek és lassabban lépnek a nemzetközi piacra.