Az interneten vásárlók a csalók fő célpontjai

Aggasztóan megnőtt a kibercsalásokkal kapcsolatos panaszok száma, és a bankok gyakran utasítják vissza az átvert ügyfelek kártérítési igényét.

Két év alatt megtízszereződött a kibercsalásokkal kapcsolatos panaszok száma a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) adatai szerint. Tavaly összesen 2770 kérelem érkezett be a testülethez, amelyből 1106 volt kiberbűnözéssel kapcsolatos panasz, míg 2022-ben 322, 2021-ben 124, öt évvel korábban pedig csak 25 ilyen eset fordult elő.

A közhiedelemmel ellentétben nem a 60 év feletti korosztályt kell leginkább óvni az internetes csalóktól. A beérkezett kérelmek alig negyede köthető ehhez az idősebb korcsoportozhoz, míg a legtöbb csalás áldozata fiatalabb volt. A 46-60 évesek a legveszélyeztettebbek, a csalások harmadát ellenük követték el, a 31-45 évesek voltak az esetek 29 százalékának az áldozatai, és a panaszosok 12 százaléka 30 év alatti.

A banki tapasztalatok alapján a gyereket nevelő szülők különösen gyakran válnak a kiberbűnözők áldozatává, mivel ők sokat vásárolnak az interneten, illetve használt tárgyakat adnak el az apróhirdetési felületeken, ahol sok csaló vadászik az áldozatokra.

A csalók minden korosztályt és iskolai végzettségű embert érintenek. Tavaly a kibercsalások közel felében meghamisított banki oldalakon lopták el az áldozatok pénzét, gyakran hamis csomagküldő oldalakról irányították őket ezekre a weboldalakra. Összesen 516 ilyen eset történt. A PBT-hez beérkezett kibercsalással kapcsolatos kérelmek mintegy ötöde hamis banki híváshoz, egy másik ötöde pedig vitatott bankkártyahasználathoz kapcsolódott. Az adathalász emailekkel szembeni óvatosság növekedett, hiszen 41 ilyen eset volt, ami kevesebb, mint 2022-ben. Az adathalász sms-ek viszont egyre több áldozatot szednek, a 2022-es 6 darabról 41-re nőtt az ilyen panaszok száma. Emellett befektetésekkel kapcsolatos csalások is előfordultak.

Az online értékesítéshez kapcsolódó csalások szinte minden népszerű hirdetési oldalon elszaporodtak. A csalók gyakori módszere, hogy a hirdetés feladása után szinte azonnal többen is érdeklődnek az áru iránt. Az eladónak azt írják, hogy már ki is fizették az árut valamelyik csomagküldőnél, és csak a fizetést kell megerősítenie a futárcég oldalán. Azonban a futárcég oldala hamis, és az eladót egy szintén hamis banki oldalra irányítja. Ha az eladó megadja az adatait és a banktól kapott kódokat, a bűnözők a bank valódi weboldalán ezekkel a kódokkal be tudnak lépni az áldozat internetbankjába, és hozzáférhetnek a bankszámlájához.