Autós csalások Magyarországon: rejtett hibák és valótlan adatok

Magyarországon az autók több mint fele sérült, ami arra utal, hogy minden második járműben rejtett hibák lehetnek.

Az elmúlt időszakban számos cikk foglalkozott azzal a jelenséggel, hogy a magyar autók egyre öregebbek, és ezáltal több kilométert tettek meg. A használt autók piacán a csalók gyakran visszatekerik a kilométer-számlálót és eltitkolják a járművek sérüléseit. A carVertical cég kutatása szerint Magyarországon az összes jármű 6,1%-ának valótlan adatot mutat a kilométerórája, és 56,7%-uk sérült. Az autók kora és a csalások gyakorisága közötti összefüggés kiemelten fontos szempont a használt járművek vásárlásakor.

A 2000 előtt gyártott autóknál a legnagyobb eséllyel találkozhatunk módosított futásteljesítménnyel. A 26 éves járművek 16%-a, a 25 és 27 éves autók 14,2, illetve 13,5 százaléka mutatott valótlan adatot a kilométeróráján. Bár az ilyen régi autók száma elenyésző, de az idősebb járművek vásárlásakor különösen fontos a körültekintés.

2016-ban csökkent jelentősen a manipulált járművek aránya Magyarországon, 2017-re 4,9%-ról 3,4%-ra esett vissza. A 2017 után gyártott autóknál már alacsonyabb a módosított kilométer-számlálójú járművek kockázata, de ahogy ezek az autók is öregszenek, várhatóan növekszik a hamisított futásteljesítmények száma.

A 10 évesnél fiatalabb autók esetében gyakoribbak a sérülések. Az idősebb járműveknél kevesebb káreseményt találunk, ami nem a korábbi óvatos vezetési stílusnak, hanem a fizikai dokumentumokban rögzített baleseti információk hiányának tudható be. A 2013 és 2018 között gyártott autóknál regisztrálták a legtöbb eseményt. A 2016-ban gyártott autók 66,3%-a, a 2017-esek 65,7%-a, míg a 2014-esek 64,3%-a szenvedett sérülést. A városi környezetben használt járművek átlagosan legalább 5 évente megsérülnek.