Új törvényekkel könnyíthetik meg a vendégmunkások magyarországi bevándorlását

A magyar parlament honlapján megjelent szakbizottsági törvénymódosító javaslatok célja, hogy egyszerűsítsék a harmadik országból érkező vendégmunkások magyarországi munkavállalási célú tartózkodási engedélyének megszerzését, különös tekintettel a Paks 2 bővítésére és a Budapest–Belgrád vasútvonal építésére.

A parlament weboldalára feltöltött javaslatokat az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottsága terjesztette elő, amelyek a munkavédelmi törvény módosításával összefüggésben születtek. A bizottság több apróbb módosítást is javasolt, de kiemelkedő jelentőségű, hogy a Paksi Atomerőmű bővítése és a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása miatt felmerült speciális munkaerőigény mielőbbi kielégítése érdekében további kiegészítéseket kezdeményeztek.

A törvénymódosítások értelmében a két nagyberuházás esetében egyszerűsítenék a harmadik országbeli vendégmunkások magyarországi tartózkodási engedélyének kiadását, amely akár öt évre is szólhatna, és nemcsak a munkavállalókat, hanem családtagjaikat is érinthetné.

A Népszava által észlelt javaslatok szerint más esetekben az ilyen engedélyek három évre szólnak. A javaslatok nem részletezik, hogy mely országokból érkezhetnek a munkavállalók, de a beruházások jellege alapján feltételezhető, hogy Paks esetében főként orosz, míg a vasútvonalnál elsősorban kínai munkavállalók érkezhetnek.

Czomba Sándor, a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár nemrégiben egy interjúban biztosította a nyilvánosságot arról, hogy a vendégmunkások nem fogják kiszorítani a magyar munkavállalókat a munkaerőpiacról. Emellett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) is közzétett adatokat a Magyarországon tartózkodó vendégmunkások számáról az elmúlt héten, amely szerint 2023-ban még csak 92,7 ezer ilyen dolgozó volt az országban, míg a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint jelenleg 120 ezren dolgoznak Magyarországon.

A Népszava szerint a két beruházás háttere alapján Paksnál leginkább orosz, a vasútvonal magyarországi szakaszánál főleg kínai munkavállalókra lehet számítani, ami nemzetbiztonsági kockázatot jelent, hiszen a két ország titkosszolgálatai aktívan tevékenykednek Magyarországon, akik számára ily módon egyszerűsödik az Európai Unióba való bejutás.

Az ötéves időtartam a paksi beruházás esetében érthető, hisz a jelenleg még építési engedéllyel sem rendelkező két reaktor a tervek szerint valamikor 2035-re épülhet meg. Meglepetés, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal kivitelezése további öt évet venne igénybe. A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszát egy kínai-magyar konzorcium építi, a magyar partner a Mészáros Lőrinc ellenőrzése alatt álló RM International Zrt. Az Orbán-kormány a következő években 300 ezer, de akár félmillió vendégmunkás behozatalát is szükségesnek tartaná.