A Budapest Airport környezettudatos fejlődése

A Budapest Airport újabb mérföldkövet ért el a környezettudatos működés terén, hiszen a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által kiadott Repülőtéri Karbon Akkreditáció rendszerében elérte a 4+ „Átmenet” szintet, amelyet a résztvevő több mint 550 repülőtér közül mindössze 52, azaz kevesebb mint tíz százalék tudhat magáénak.

A Budapest Airport ezzel a lépéssel az első a közép-európai régióban, amely megszerezte ezt a környezetvédelmi tanúsítványt. A Repülőtéri Karbon Akkreditáció egy globális, intézményileg jóváhagyott program, amely öt szinten értékeli a repülőterek szén-dioxid-kibocsátását. A Budapest Airport a 4+ szint elérésével bizonyítja, hogy képes teljes mértékben ellensúlyozni a működéséből fakadó közvetlen karbonkibocsátást, és partnereivel együttműködve is törekszik az emissziók csökkentésére. A repülőtér hosszú távú emissziócsökkentési célokat határozott meg, és kidolgozta a Karbon Menedzsment Tervet, amely összhangban áll a Párizsi Egyezmény célkitűzéseivel.

A 4+ „Átmenet” szint eléréséhez a Budapest Airport nem csak a saját kibocsátásának csökkentésére összpontosított, hanem kiterjesztette a közvetett karbonkibocsátás mérését is, amely magában foglalja a repülőtéren működő vállalatok tevékenységéből származó emissziókat. Az adatgyűjtés során figyelembe vették a légijárművek jégtelenítését, az utak síkosságmentesítését, az építkezések során felhasznált üzemanyagokat, a keletkező hulladék és szennyvíz kezelését, valamint a légitársaságok üzemanyag-felhasználását és a repülőtéri dolgozók munkába járási szokásait is. Ezek az intézkedések segítik a repülőtérnek, hogy 2035-re elérje az ACI által kitűzött nettó zéró kibocsátási célt.

A Budapest Airport elektromos járműflottájának bővítésével és az e-töltő infrastruktúra fejlesztésével is hozzájárul a környezeti terhelés csökkentéséhez. Jelenleg 96 töltőpont áll rendelkezésre az elektromos járművek töltéséhez, és több mint 130 elektromos földi kiszolgáló eszköz segíti a repülőtér működését. Az utasok számára is elérhetővé vált az elektromos autótöltés, 35 töltőhely található a nyilvános parkolókban. A repülőtér áramfogyasztását 2023 januárjától 100%-ban megújuló energiaforrásból fedezik, és folyamatban van egy 7,5 MW teljesítményű, saját napelempark fejlesztése, valamint a geotermikus fűtési rendszer kialakításához szükséges munkálatok előkészítése is.

Az elmúlt tíz év során a Budapest Airport közvetlen fajlagos szén-dioxid kibocsátását 70%-nál nagyobb mértékben csökkentette, és a hulladékkezelés terén is kiemelkedően teljesített: 2023-ban a kommunális és csomagolási hulladék 73%-át újrahasznosította, amely a lakossági arány több mint kétszeresét jelenti. A földgázfogyasztás pedig egy év alatt 22%-kal csökkent.

Olivier Jankovec, az ACI EUROPE főigazgatója elismerően szólt a Budapest Airport eredményeiről, kiemelve, hogy a repülőtér a Párizsi Egyezmény klímacéljaival összhangban halad előre. Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint a 4+ „Átmenet” szint elérése alátámasztja a repülőtér következetes stratégiáját és a fenntartható működés iránti elkötelezettségét. A következő cél a Repülőtéri Karbon Akkreditáció 5. szintjének elérése, amely a nettó zéró kibocsátást jelenti, és a repülőtér célja, hogy ezt legkésőbb 2035-ig megvalósítsa.