Magyarországon túl magasak az üzemanyagárak!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett új kísérleti statisztika szerint a magyar üzemanyagárak magasabbak a régiós átlagnál.

A KSH adatai alapján a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára Magyarországon 640 forint, míg a régiós országokban ez az érték 620 forint. Ez azt jelenti, hogy a hazai árak 3,2%-kal haladják meg a régiós átlagot.

A dízel esetében még nagyobb az eltérés: Magyarországon a heti átlagos ár 654 forint, ami 5%-kal, azaz 31 forinttal magasabb a régiós 623 forintos átlagárnál.

A hatósági üzemanyagár 2022. decemberi kivezetése után Magyarországon a régiós átlag fölé emelkedett az üzemanyagok ára. A 95-ös benzin esetében a 2023-as év során jelentős áringadozást tapasztalhattak a fogyasztók a benzinkutakon, a legmagasabb árakat szeptemberben regisztráltuk, ekkor 650 forint körül mozgott a benzin átlagára. A legalacsonyabb árak májusban és decemberben voltak, amikor átlagosan 540 és 570 forint közötti összeget kellett fizetni egy liter 95-ös oktánszámú benzinért. 2024 eleje óta az üzemanyagárak terén folyamatos növekedés figyelhető meg.

A régiós adatokkal összehasonlítva a 95-ös benzin magyarországi átlagára két hét kivételével mindig meghaladta a régióst. 2023 első két hónapjában a heti eltérés 10–17 százalék közötti volt, majd ez az év folyamán mérséklődött. 2024-ben újra nyílt az olló, áprilisban már 5 százalékkal haladta meg a hazai benzinár a régiós átlagot. A legfrissebb adatok alapján 2024. április 15-én ez az érték 3,2 százalék volt.

A dízel esetében a benzinnél is jelentősebb volt az ingadozás az átlagárakat tekintve 2023-ban. Januárban a havi átlagár még meghaladta a 700 forintot, májusban pedig a legalacsonyabb átlagárat regisztráltuk, 545–570 forintot. A benzinhez hasonlóan 2024 elejétől a gázolaj esetében is folyamatosan növekedtek az átlagárak.

2023-ban a dízelolaj magyarországi átlagára minden héten meghaladta a régiós átlagárat, az év első hónapjában 8–13 százalékkal múlta felül. Az év további részében a benzin árához hasonló tendenciát tapasztaltunk. 2024 I. negyedévében havi szinten 5,4 százalékkal haladta meg a magyarországi dízelár a régiós átlagot. A legfrissebb adatok alapján 2024. április 15-én ez az érték 5,0 százalék volt.

A legfrissebb adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára. Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10 százalékkal, míg Bulgáriában több mint 10 százalékkal maradt el a magyar ártól.

A dízelolaj esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket, ugyanakkor Bulgáriában az átlagár több mint 10 százalékkal kisebb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyértelműen kifejezte a kormány elvárását a magyar üzemanyagpiac szereplőivel szemben, miszerint a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell elhelyezkedniük. A kormány türelme kezd elfogyni, és figyelmeztették a Magyar Ásványolaj Szövetséget (MÁSZ) és a Molt is, hogy a megállapodást, amely értelmében a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, tartsák be. Ennek ellenére a jelentések szerint a magyar üzemanyagárak 7-9 százalékkal magasabbak lehetnek a régiós átlagnál. A KSH-t bízták meg, mint független objektív szervezetet, hogy alakítsa ki a régiós átlagok meghatározásának módszertanát, amely az Eurostat, azaz az EU statisztikai hivatalának Heti Olajértesítője alapján készül. A kormány döntése, hogy beavatkozik-e az üzemanyagpiacon, a KSH által publikált adatok birtokában fog megszületni.

Nagy Márton szerint a benzinárstop sincs kizárva, amit úgy jellemzett, hogy egy erős szabályozói eszköz lehet. A nemzetgazdasági miniszter pénteken az Indexnek adott válaszában elmondta, hogy a megjelent uniós adatokon alapuló régiós statisztika rendszeres lesz, minden pénteken nyilvánossá teszik. A kormány jövő szerdán vizsgálja az esetleges üzemanyagárstop bevezetését. Az olaj árának mozgása a világpiaci és világpolitikai helyzet miatt várhatóan nem fog csökkeni, a közeljövőben szinte minden az áremelkedés irányába mutat.

Nagy Márton sajtótájékoztatóján a költségvetésről is ejtett néhány szót. A miniszter szerint a Varga Mihály pénzügyminiszter által bejelentett beruházások elhalasztása összesen egy évre szól: 2024-ről 2025-re halasztják, így mindössze cashflow-menedzsmentről van szó. A tárcavezető szerint addigra a nettó kamatkiadások akkora mértékben javulnak, hogy már nem fogja veszélyeztetni a beruházások tényleges kifizetése a költségvetési egyensúlyt.