Közös képviselők nyilvántartása: fontos határidők közelednek

A közös képviselőknek 2024. október 1. és 2025. május 1. között kell kezdeményezniük a nyilvántartásba vételüket az ingatlanügyi hatóságnál, különben a társasházi közgyűlés azonnali hatállyal felmentheti őket.

A társasházakról szóló törvény módosításai értelmében a közös képviselőknek a megválasztásukat követően a jogszabályban meghatározott határidőn belül kell nyilvántartásba vetetniük magukat. Amennyiben ezt elmulasztják, a közgyűlés kötelezően felmenti őket tisztségükből. A nyilvántartásba vétel célja az átláthatóság és a jegyzők törvényességi felügyeletének biztosítása. A tevékenység csak akkor folytatható, ha az ingatlanügyi hatóság feljegyezte a kérelmező adatait a társasház törzslapjára.

A közgyűlésnek joga van bármikor visszavonni a közös képviselő megbízását, és másik személyt megbízni a feladatok ellátására. Ha a közös képviselő tevékenysége veszélyezteti a társasház törvényes működését, és nincs lehetőség a cseréjére, akkor a jegyzőtől lehet kérni az ügyben eljárást. Sáfrány Írisz Zsófia szerint a jegyző ekkor törvényességi felügyeleti eljárás keretében kísérli meg a törvényes működést helyreállítani.

Szakmai kamara létrehozása: előnyök és lehetőségek

A szakértők szerint egy önálló kamara létrehozása elősegíthetné a közös képviselők feletti szakmai kontrollt és a panaszok, ügyek gördülékenyebb kezelését. Egy kamarai fegyelmi eljárás hatékonyabb lehetne a jelenlegi bírósági útnál. Kiss Balázs Károly, a THT jogi szakértője szerint a jegyzőktől kérhető törvényességi felügyeleti eljárásra alig van példa, és a jegyzőknek sok esetben hiányzik a szükséges kapacitásuk az ilyen típusú ügyek gyors és hatékony megoldására.

A társasházkezelők díjazása: piaci helyzet

A társasházkezelők díjazását illetően a THT országos felmérése alapján Budapesten magasabb, míg a vidéki megyékben alacsonyabb árak jellemzőek. A szakértők szerint 2024-ben már 4.000 forint alatti átlagár nem lenne elfogadható a szolgáltatásért. A felmérésből kiderült, hogy míg Budapesten átlagosan 1000 - 2.500 forint albetét áron vállaltak társasházkezelést a cégek, addig Vas és Győr-Moson-Sopron megyét kivéve – ahol akár 2.000 forintig is felmehet az ár – 1.000 és 1.500 forint közötti átlagáron vállaltak el házakat albetétenként a társasházkezelők.

A nyilvántartás tartalmi követelményei

A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnökének személyes adatait, tisztségét, a tisztség keletkezésének és megszűnésének időpontját, valamint a társasházközösség nevét. Ezen kívül természetes személy esetén családi és utónevét, lakcímét, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén nevét, székhelyét, cégjegyzékszámát vagy nyilvántartási számát, illetve ha a tisztségviselő a közösség ügyeinek intézését ügyvivőként látja el, ennek tényét és határidejét, valamint az elektronikus levélcímét és telefonos elérhetőségét, ha azt bejelenti.

A közös képviselők kulcsfontosságú feladatai

A közös képviselőknek figyelemmel kell lenniük a tulajdonosok többségének támogatására, a közgyűlés határozatainak jogszabályoknak megfelelő előkészítésére és végrehajtására. Emellett az épület fenntartásához szükséges javítási munkálatok előkészítése és a közös költségek beszedése is a feladataik közé tartozik. Egy jó közös képviselő igyekszik minden lakó igényeit kiszolgálni (amennyire ez lehetséges), de kifejezetten figyelnie kell arra, hogy legalább a szavazatokkal rendelkező tulajdonosok több mint fele támogassa, mivel ennek hiányában a megbízatásának könnyen vége szakadhat. A közgyűlés határozatainak előkészítése és végrehajtása során gondoskodnia kell arról, hogy azok megfeleljenek a jogszabályok, az alapító okirat és a szervezeti-működési szabályzat rendelkezéseinek, mivel ha a társasház nem tartja be az előírásokat, akkor a határozat 60 napon belül bíróság előtt eredményesen megtámadható.