Kacagott a publikum, blamázs az olimpiai uszoda megnyitóján Macron elnök szeme láttára

A világ hírügynökségei és online portáljai egybehangzóan számoltak be arról a kellemetlen incidensről, amely a párizsi olimpiai uszoda megnyitóján történt, Emmanuel Macron francia elnök és a szervezőbizottság elnöke, Tony Estanguet jelenlétében.

A 180 millió eurós költséggel megépült létesítmény, amely a Stade de France stadion közelében helyezkedik el, egy olyan negyedben kapott helyet, ahol a gyerekek 60%-a nem tud úszni. A megnyitó ünnepségén egy látványos műsort terveztek, amelynek csúcspontja három férfi műugró szinkronugrása lett volna.

Azonban az esemény során Alexis Jandard, aki nem más, mint a 2022-es budapesti világbajnokság ezüstérmes műugrója, megcsúszott a deszkán és a fenekére esett. A balesetet a jelenlévők, köztük Macron elnök is szemtanúi voltak.

A hátam nem fáj, annál inkább az egóm – nyilatkozta Janard a megnyitó után.

A közönség reakciója kacaj volt, de a műugró számára ez a pillanat bizonyára nem volt vidám. Jandard azonban a Le Parisiennek adott nyilatkozatában elmondta, hogy bár 26 éves pályafutása során még sosem esett meg vele hasonló, az eset nem okozott komoly sérülést, és már a következő napon folytatja az edzéseket. Az eset ellenére remélhetőleg az új uszoda hozzájárul majd a helyi gyerekek úszásoktatásához és a biztonságos vízben való mozgáshoz.

A párizsi események mellett a francia fővárosban született egy másik különleges műalkotás is előkerült nemrégiben. Ziffer Sándor (1880-1962) festőművész száztíz éven át eltűntnek hitt festménye, a Luxembourg Párisban című mű, amelyet a pesti FreylerArt Galériában mutattak be, és amely a korai magyar modernizmus egy kiváló darabjaként Franciaországban készült, most a nagyközönség számára is megtekinthetővé vált. A galéria egy exkluzív kiadványt is készített a becslések szerint mintegy százmillió forintot érő festményről, amely tökéletesen visszaadja az 1910-es évek Párizsának hangulatát.

A kép azonosítására azért nem került sor korábban, mert az ötvenes években már egy hamis Rippl-Rónai szignót viselt magán. A valódi művész jól ismert, fekete színű, enyhén dőlt, szálkás aláírása azonban a bordós, utólag ráfestett Rónai-aláírás alatt tűnt fel. A festmény a II. világháborút követően egy vidéki orvos tulajdonába került, akik abban a tudatban éltek, hogy Ziffernek semmi köze nincs a képhez. Az igazságra végül csak egy beható helyszíni vizsgálat során derült fény.

A Luxembourg kertben festett kép bal oldalán egy hölgy jelenik meg fekete kabátban, szürke pelerinnel, mályva kalapján sötétkék virággal, aki a park nyújtotta természet közelségét élvezi, míg mögötte egy pisztáciazöld színű kabátot viselő kalapos úr sziluettje látszik. A mű a festőművész második, egyben utolsó franciaországi útján, 1910 őszén készült, és a művészettörténész szakma számára eddig csak néhány festményt ismert ebből a korszakból. Az életmű Franciaországban született darabjai csak a legritkább esetben kerülnek elő, így a mostani eset nem csak a története, de a születési helye miatt is fontos. A kalandos történettel bíró képet mostantól négy hétig bárki megtekintheti a FreylerArt Galéria első emeletén.

A Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) és a Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) szerződést kötött a Heavy Toolsszal, amely a párizsi játékokra készíti el a sportolók felvonuló ruháját. A Szajnán zajló megnyitó előreláthatólag nyolc és fél órán keresztül tart majd, ezért a kényelem és az elegancia volt a legfontosabb szempont. A magyar olimpiai és a paralimpiai csapat először fog egyforma ruhában felvonulni.

A ruhák tervezésénél figyelembe vették a fogyatékos sportolók igényeit is, és a Heavy Tools maximálisan figyelembe vette ezeket a szempontokat. A kollekciót Párizs, a divat és az eleganciája ihlette, a klasszikus stílus és a legújabb trendek találkoznak egymással a „franciásan kifinomult, de sportosan dinamikus kollekcióban”.

A felvonuló ruhákat májusban mutatják be, a magyar zászló színei a teljes csapat összhatásában jelennek majd meg. A sportolók közül a nők zöld, a férfiak fehér ruhákat kapnak, a piros pedig a különleges kiegészítőkben jelenik meg, sötétkék szín is belecsempészve, Franciaországra utalva. A tervezésben segédkezett Epres Panni, aki elégedett a végeredménnyel, és kiemelte, hogy mindenféle alkatú sportoló jól érezheti majd magát a ruhákban.

A felvonuló kollekciót május 6-án 18 órától, a Várkert Bazárban sorra kerülő divatbemutatón mutatják be, ahol 8–8 olimpikon és paralimpikon, valamint 16 közéleti személyiség vesz részt. A Heavy Tools a sportolók mellett a csapatvezetőkről, az edzőkről és stábtagokról is gondoskodik, így előreláthatólag körülbelül 400 embert öltöztet fel a párizsi olimpiára és paralimpiára. A szurkolók és a sportbarátok néhány héttel az olimpia előtt vásárolhatnak majd meg a ruhákat.

A franciaországi erőszakos események közepette Macron elnök a közelmúltban meglátogatott egy párizsi általános iskolát, ahol kijelentette, hogy az iskoláknak „menedékhelynek kell maradniuk gyermekeink, családjaik és tanáraink számára”, és hogy „hajthatatlanok leszünk az erőszak minden formájával szemben”. Ez a nyilatkozat egy tragikus esemény fényében kapott különös jelentőséget, miután egy 15 éves fiút halálra vertek Viry-Châtillonban, Párizs egyik déli elővárosában. A fiút többen támadták meg, amikor csütörtök délután, zeneóra után elhagyta az iskoláját. Az ügyészség gyilkosság és csoportos bántalmazás miatt indított vizsgálatot, és egyelőre senkit nem tartóztattak le.