A korábbi államtitkár az ATV Egyenes beszéd című műsorában hangsúlyozta, most további autópályaépítések vannak napirenden, miközben a MÁV állapota kritikus.
A frisshirek.hu néhány nappal ezelőtt írta meg, hogy a MÁV erőteljesen beharangozott szupervonata, már az első napon felmondta a szolgálatot. Csütörtök este erről is beszélt Vitézy Dávid, ahol kiemelte, mai napig többet költünk közúti-, mint vasútfejlesztésre. Ezt nem lehet a mai döntéshozók egyikének sem a nyakába varrni, mondta, mert rendszerszintű problémáról van szó, amin változtatni kellene. Szemléletváltás van a közlekedéspolitikában, és úgy látja, a MÁV nem tud megfelelni az igénynövekedésnek.
Számos beruházás történt az elmúlt tíz évben, de nem elegendő.
– közölte.
Úgy véli, ebben a Budapest-környéki vasútfejlesztések aránytalanul nagy mértékben szenvedtek kárt. A problémát abban látja, hogy folyamatban lévő tervezési munkákat felmondtak, amikre megvolt az uniós pénz az előző ciklusokból. Emlékeztetett, csütörtökön épp egy ilyen fejlesztéssel érintett szakaszon volt síntörés a Nyugati pályaudvar előtt. Szerinte ez egy nagyon rosszul értelmezett Budapest-vidék ellentétnek a vasútra való értelmezése.
– fogalmazott Vitézy, aki szerint ezért sem szabad Budapest-vidék ellentétbe helyezni a kérdést.
A kormány készülő, új vasútfejlesztési koncepciójáról azt mondta, ezekben olyan ötletek vannak, amikről 5-10 éve is beszéltek. Örül, ha ezek a leállított fejlesztések most újjáélednek – akár új ötletként bemutatva őket–, csak valósuljanak meg, de egyelőre nem látja miből fogják finanszírozni.
A program csaknem hatezer milliárd forintnyi fejlesztésről szól hosszú távon. Azt gondolja, ez reális szám ahhoz, hogy a magyar vasút húsz éves távlatban felzárkózhasson a csehekhez, lengyelekhez.
– mutatott rá Vitézy Dávid. Ugyanakkor reméli, mihamarabb feloldják az uniós pénzeket, és elindulhatnak a fejlesztések.
Szerinte kérdés, miért van az, hogy az uniós pénzek hiányában az autópálya-építések és közútfejlesztések zajlanak tovább közpénzből, de a vasút nem fejlődik.Hangsúlyozta, most további autópályaépítések vannak napirenden, miközben a MÁV állapota kritikus.
Mint mondta, a következő 3-5 év nagyon nehéz lenne még akkor is, ha rendelkezésre állnának az uniós pénzügyi források.
Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala