A korábbi államtitkár az ATV Egyenes beszéd című műsorában hangsúlyozta, most további autópályaépítések vannak napirenden, miközben a MÁV állapota kritikus. 

A frisshirek.hu néhány nappal ezelőtt írta meg, hogy a MÁV erőteljesen beharangozott szupervonata, már az első napon felmondta a szolgálatot. Csütörtök este erről is beszélt Vitézy Dávid, ahol kiemelte, mai napig többet költünk közúti-, mint vasútfejlesztésre. Ezt nem lehet a mai döntéshozók egyikének sem a nyakába varrni, mondta, mert rendszerszintű problémáról van szó, amin változtatni kellene. Szemléletváltás van a közlekedéspolitikában, és úgy látja, a MÁV nem tud megfelelni az igénynövekedésnek. 

Számos beruházás történt az elmúlt tíz évben, de nem elegendő.

Az elmúlt évben lényegében minden kiemelt és fontos vasúti beruházás leállt, és ezeket nagyrészt Lázár miniszter úr állította le

– közölte. 

Úgy véli, ebben a Budapest-környéki vasútfejlesztések aránytalanul nagy mértékben szenvedtek kárt. A problémát abban látja, hogy folyamatban lévő tervezési munkákat felmondtak, amikre megvolt az uniós pénz az előző ciklusokból. Emlékeztetett, csütörtökön épp egy ilyen fejlesztéssel érintett szakaszon volt síntörés a Nyugati pályaudvar előtt. Szerinte ez egy nagyon rosszul értelmezett Budapest-vidék ellentétnek a vasútra való értelmezése.

Ha Budapest-környékén nem fejlődik a vasút, az az egész országnak probléma

– fogalmazott Vitézy, aki szerint ezért sem szabad Budapest-vidék ellentétbe helyezni a kérdést. 

A kormány készülő, új vasútfejlesztési koncepciójáról azt mondta, ezekben olyan ötletek vannak, amikről 5-10 éve is beszéltek. Örül, ha ezek a leállított fejlesztések most újjáélednek – akár új ötletként bemutatva őket–, csak valósuljanak meg, de egyelőre nem látja miből fogják finanszírozni. 

A program csaknem hatezer milliárd forintnyi fejlesztésről szól hosszú távon. Azt gondolja, ez reális szám ahhoz, hogy a magyar vasút húsz éves távlatban felzárkózhasson a csehekhez, lengyelekhez. 

Eddig annyi pénz jutott a vasút fejlesztésére, amennyit az EU-s források biztosítottak

– mutatott rá Vitézy Dávid. Ugyanakkor reméli, mihamarabb feloldják az uniós pénzeket, és elindulhatnak a fejlesztések. 

Szerinte kérdés, miért van az, hogy az uniós pénzek hiányában az autópálya-építések és közútfejlesztések zajlanak tovább közpénzből, de a vasút nem fejlődik.Hangsúlyozta, most további autópályaépítések vannak napirenden, miközben a MÁV állapota kritikus.

Mint mondta, a következő 3-5 év nagyon nehéz lenne még akkor is, ha rendelkezésre állnának az uniós pénzügyi források. 

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala