Frissítés! A Volánbusz Kommunikációs Igazgatósága kiegészítés közzétételét kérte, amelyet teljes terjedelemben közlünk.

Az autóbusz-vezetők esetében – ahogyan a teljes logisztika-szállítás ágazatban – létszámhiány tapasztalható, de ennek mértéke területenként jelentősen eltér. A Volánbusz Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keresi a legtöbb leendő kollégát. A vonatpótlások ellátására – az egyes területek foglalkoztatási helyzetét is figyelembe véve – az ország több vármegyéjéből irányítottunk át autóbusz-vezetőket. A közszolgáltatás folyamatos ellátását minden területen a jogszabályoknak és a kollektív szerződésnek megfelelő keretek között biztosítjuk.

Minden jelenlegi nyitott pozíciónk vármegyei bontásban elérhető karrieroldalunkon: https://www.volanbusz.hu/hu/karrier.

Társaságunk nagy hangsúlyt fektet a munkaerő megtartására, ezt szolgálják a nálunk elérhető, széles körű, alapbéren felüli juttatások is. Ilyen egyebek mellett az alanyi jogú SZÉP-kártya-juttatás (2023-ban nettó 120.000 Ft került kifizetésre), a lojalitás juttatás (2023-ban a bérmegállapodásban rögzítettek szerint bruttó 350.000 Ft), az üzemanyag-megtakarítás térítése és a vállalati elismerési rendszerünk. Kiemelkedő juttatásunk, hogy munkavállalóink és családtagjaik díjmentesen utazhatnak a Volánbusz járatain, továbbá munkatársaink ingyenesen utazhatnak a MÁV-START és a GYSEV járatain is. Ezeken felül társaságunk – alapítványán keresztül – az egyedi élethelyzetekben is igyekszik támogatni munkavállalóit.

A Volánbusz idén júniusban – a januári bérfejlesztésen felül – további bérintézkedéseket hajtott végre a kiemelt területeken (a kollektív szerződés módosításának köszönhetően), ennek keretében 2023. június 1-jével jelentősen megemelte az éjszakai pótlékot is. Folyamatos az utánpótlásképzés, ezt a célt szolgálják azok a – jelenleg is zajló – tanfolyamok is, melyek a D kategóriás autóbusz-vezetői jogosítvány megszerzését teszik lehetővé a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára. A B kategóriás oktatáson felül C kategóriával rendelkezők számára is indítunk tanfolyamot.

Nagyjából ezer sofőr hiányzik a Volánbusznál a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint - derül ki az RTL Híradó riportjából, amit súlyosbít, hogy a bezárt vasútvonalak helyett is buszoknak kell közlekedniük.

Az ügy előzményéhz tartozik, hogy a héten a szokásosnál is nagyobb volt a zsúfoltság a Budakeszi és Budapest között közlekedő agglomerációs járatán, mivel azt a látszat ellenére a Volán működteti, és mert egyszerre hét buszvezető is lebetegedett, ezért nem tudták elindítani a járatokat.

A dugók mellett azonban most még személyzethiány is tetézte a bajt, ahogy ez mindennapos mostanában, a Volánbusz az utóbbi időben rendszeresen nem adja ki az előírt mennyiségű buszt a kék agglomerációs vonalakra (...) Eközben persze a bezárt vasútvonalakon buszok tucatjai pótolnak vonatokat az ország más részein

– írta közösségi oldalán Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár.

Reggel 7 és 9 óra között menetrend szerint 35 autóbusznak kellene indulnia Budakesziről Budapestre, hétfőn csak 21 darab indult, ami azt jelenti, hogy 10 buszból 4 nem indult el – magyarázta Vitézy az RTL Híradónak.

A Volánbusz a csatorna megkeresésére elmondta, hogy a váratlan megbetegedések miatt a járatok a kérdéses időszakban csak 5-30 perces késéssel tudtak közlekedni. Vitézy Dávid szerint nem ez okozza a késéseket és a kimaradásokat, hanem az általános buszvezetőhiány.

Az RTL a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetet is megkereste. Dobi István az érdekképviseleti elnök elmondta:

A vonatpótló még plusz munkát jelent a Volánbusz számára, arra nincs megfelelő mennyiségű járművezető. Az elvándorlás a társaságtól nem állt meg. Jelentős, 20-25 százalékos fizetésemelést kellene jövő évben a munkavállalóknak kiosztani.

– mondta a közlekedési szakértő az RTL-nek.

A helyzet nemcsak Budakeszit érintette, de előző héten hatalmas felbolydulást okozott a hirtelen jött Budaörs és Szárliget között elindított vágányfelújítás. Ahogy arról a frisshirek.hu is beszámolt az első napokban rengetegen késtek el munkahelyükről, első óráikról a diákok a korai indulás ellenére, mert a Máv és a Volán nem megfelelően szervezte meg a vonatpotló járatokat.

Mint kiderült a MÁV a győri fővonal felújításának első üteméhez közel 40 pótlóbuszt csoportosított át a MÁV-Volán-csoport és a Volánbusz 70 buszvezetőt vezényelt a térségbe a feladatra.

De mindez kevésnek bizonyult, hiszen így is kevés a Volánnál a buszsofőr.

Nem jobb a helyzet a fővárosban sem, ahol a BKK volnalaira már többféle hirdetményen keresnek munkatársakat, sőt az elmúlt hónapokban még nyári toborzókampányt is indítottak.

A nyári kampány ideje alatt mind az új belépőnek, mind az őt ajánló BKV-s munkatársnak bruttó 500-500 ezer forint bónuszt fizetünk, amennyiben 6 hónap múlva is a BKV-nál dolgoznak főállásban
- olvasható a BKV levelében
 
A közlekedési vállalat az egész Európában problémákat okozó autóbuszvezető-hiányra reagálva indította el az extra bónuszokkal indítja nyári toborzó kampányát.
Mint írják, a BKV-nál jelenleg 2000 autóbuszvezető és 280 trolibuszvezető dolgozik. 

A helyzet egyik megoldására a szekemberek szerint az lehet kiút, ha könnyítenek a szükséges jogosítvány megszerzési feltételein, illetve megfelelő fizetést tudnak kínálni a potenciális jelöltek számára.

Ahogy arról már korábban beszámoltunk felvetődött az az elképzelés is, hogy akár idén elkezdődhetnek a B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel rendelkezők részére szervezett, autóbuszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítvány megszerzését lehetővé tévő tanfolyamok - mondta nemrégiben Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a Kossuth rádió egyik műsorában.

 Az államtitkár akkor arról beszélt, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal eddig csak a C, azaz tehergépkocsi vezetésére jogosító engedély birtokában lehetett buszvezetői képzésre jelentkezni, ami időben és költségben is plusz terheket jelentett.
A júniusban elfogadott, már hatályba lépett rendelet szerint a B kategóriával rendelkezők ezentúl a teherautó-jogosítvány megszerzése nélkül is részt vehetnek a buszvezetői képzésen
- tette hozzá.
 
A C kategóriás tanfolyam mintegy 600-800 ezer forintos költséget és fél-egy évig tartó képzést jelentett a vizsgázóknak, amit a buszvezetői tanfolyam 400-500 ezer forintos díja és hasonló képzési ideje követett. A könnyítésnek köszönhetően a C kategória díját lehet megspórolni.
A bejelentett intézkedés jelenleg 40-50 ezer ember érinthet hazánkban, a könnyítés után megjelenő új belépőkkel pedig ez a szám tovább fog emelkedni az államtitkár szerint. Az új szabályozás bevezetéseinek okairól szólva elmondta, jelentős a munkaerőhiány az ágazatban, és külön problémát jelent, hogy az ebben dolgozók jelentős része közel jár a nyugdíjkorhatárhoz.

A bejelentés óta azonban az Építési és Közlekedési Minisztérium továbbra sem adott ki közleményt, hogy mikor indulhat el a program.

Fotó: Volánbusz