Magas rangú hazai közéleti személyiségektől olyan megnyilatkozások hangzottak el az elmúlt napokban, amelyek joggal keltettek megütközést mind a magyar zsidó közösségben, mind abban a magyar társadalmi közegben, amely felelősnek tartja Horthy Miklóst a magyarországi holokauszt tragédiájában. Ezt hangsúlyozta a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke, aki az ügyben találkozót kért Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztertől.

Ezek a megnyilatkozások a meghirdetett zéró tolerancia elvébe nem férnek bele

- hangsúlyozta Grósz Andor, aki szerint ebben az ügyben a Mazsihisz és a magyar zsidóság határozott állásfoglalást tart szükségesnek a magyar kormány részéről.

A megbeszélésen a Mazsihisz-vezető emlékeztetett a miniszterelnök 2017-es kijelentésére.

Minden magyar kormánynak az a kötelessége, hogy minden állampolgárát - származásra való tekintet nélkül - megvédje, de a második világháború idején ennek az erkölcsi és politikai követelménynek Magyarország nem tett eleget, és a magyar vezetés bűnt követett el azzal, hogy kiszolgáltatta a magyarországi zsidóságot a náciknak

- mondta akkor Orbán Viktor.

Ennek kapcsán Grósz Andor közölte: a negatív visszhangot kiváltó nyilatkozatok miatt szükséges lenne, hogy a magyar kormány most, 2023-ban megerősítse ezt az állásfoglalást.

Mint ismeretes, Horthy Miklós szülőfalujában, Kenderesen ünnepelték a hétvégén az egykori kormányzó újratemetésének 30. évfordulóját, és az eseményen többek között az építési és közlekedési miniszter is méltatta a néhai politikust. 

Horthy három dolog: kivételes államfő, igaz magyar hazafi és hős katona

- jelentette ki Lázár János.

Az eseményen rajta kívül több kormánypárti politikus is megjelent, illetve koszorúzott, így mások mellett Fazekas Sándor, az Orbán-kormány volt agrárminisztere, a Fidesz parlamenti képviselője, a Horthy Miklós Alapítvány kuratóriumi alelnöke is, aki a 20. század egyik legjelentősebb magyar politikusának nevezte a kormányzót.

Horthy saját bevallása szerint is antiszemita volt és kormányzósága alatt Magyarországból a nácik csatlósa lett. Így írt Hitlernek a zsidókérdésről: 

A zsidók fokozatos kikapcsolására vonatkozó további intézkedések folyamatban vannak, s amint meg lesznek teremtve elszállításuk feltételei, ezt végre is fogjuk hajtani.

Egyebek között erre is emlékeztetett Frölich Róbert országos főrabbi, aki közösségi oldalán közzétett Horthy-idézetekkel üzent vissza Lázáréknak.

Tény, hogy Horthy Miklós megítélése máig kettős. A nürnbergi perben nem helyeztek vád alá, sokan szerint konspirációk sokaságával próbálta megakadályozni a magyarországi zsidók tömeges deportálását. Tény, hogy a fővárosban eredménnyel járt, de közben vidékről több százezer zsidó honfitársunkat hurcolták el, hogy az Endlösung szellemében náci haláltáborokban végezzenek velük.

Közben egy neves közírónk is beszállt a vitába, aki közösségi oldalán egy táblázat segítségével igyekezett összehasonlítani, hogy Horthy vagy Kádár ártott-e többet Magyarországnak.

Mivel őket kettejüket tartom a 20. századi magyar történelem legkártékonyabb szereplőinek, hajlamos lettem volna egyenlőségjelet tenni kettejük közé

- írta Nyáry Krisztián.

Az egyik legismertebb hazai történész pedig arra emlékeztetett, hogy az ünnepségre a kenderesi vasútállomás új vasúttörténeti kiállításának a helyszínén került sor, ami már csak azért is elképesztő ízléstelenség, mert éppan a magyar vasúttársaság segédkezett a bevagonírozott zsidók deportálásában. 

A Fidesz egy felkészült párt, amely pontosan kiméri az ilyen kijelentéseknek a funkcióját és súlyát

- mutatott rá Ungváry Krisztián az RTL-nek.

A Közlekedési Múzeum által létrehozott időszaki kiállításra a Turán nevet viselő államfői különvonat egyik kocsiját is elhozták. A szerelvénnyel a két világháború között és a második világháború időszakában utaztak a korszak politikai és állami vezetői. A 9-es számú szalon- és étkezőkocsi tartozik a múzeum gyűjteményébe, ám az egyelőre nincs kiállítható állapotban, hiteles helyreállításán jelenleg is dolgoznak. Futásképes volt viszont a 12-es számú autószállító kocsi, amelyben a korszak egyik reprezentatív járművét, egy Maybach DS8 gépkocsit állítottak ki, amelyet minden bizonnyal a zsidó Weiss Manfréd családjától koboztak el.

Fotó: MTI/Lakatos Péter, Közlekedési Múzeum