Az Ikaruok a rendszerváltás előtt nemcsak a keleti blokkban, de nyugaton is ismert és elismert magyar exportcikknek számítottak. A mátyásföldi és a székesfehérvári gyárakban készült buszok Kubától Irakon át Malajziáig a világ számos pontján feltűntek. Ehhez képest a budapesti Közlekedési Múzeumnak 2016-ig csupán egyetlen Ikarusa volt, azóta kezdte meg gyűjteménye ilyen irányú fejlesztését.

A múzeum egyik fő célja a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközi szinten is jól ismert produktumainak megmentése. Ebben kiemelt figyelmet kapott az Ikarus-örökség ápolása is, további műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítása és a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok megőrzése. Az elmúlt években már számos legendás típusból sikerült szerezniük, egyebek között egy 66-os farmotorost, amit a köznyelv csak farosnak becéz, egy 211-est és egy 311-est is. Tavaly tavasszal négy Ikarus 200-as restaurálását kezdték meg, amelyek közül három mára felújítva várja a látogatókat. A legidősebb darab egy 1986-os gyártású 256.50 típusjelű szóló jármű, míg a 280.49 csuklós változata egyelőre várja a megszépülést. 

A hazai tömegközlekedési forgalomból már teljesen kivont Ikarus 200-as család tagjai minden idők legnagyobb darabszámban gyártott szériabuszai voltak. A típusválaszték széles volt, az előd modelleknél egységesebb. A városi használatot jelentősen megkönnyítette az automata váltó, a külföldi licenc alapján gyártott, padló alatti fekvő helyzetű, beépítést lehetővé tévő motorok, a nagy befogadóképesség, valamint a világos és tágas utastér. Ezek főkonstruktőre az a Finta László volt, aki megalkotásukkal jelentősen megelőzte a korát: abban az időben másutt még a gömbölyded, régies formák domináltak, a 200-asok megjelenése forradalmian újnak számított, sorra söpörte is be a díjakat a nemzetközi járműkiállításokon. 

A múzeum gyűjteményében lévő autóbuszai közül most 9 darabot mutatnak be, a látogatók először láthatják a frissen restaurált Ikarus 266.25-öst és a 396-os típust. Az eseményre a Volánbusz, a BKV és a Légiközlekedési Kulturális Központ saját flottájából, valamint magánszemélyektől további 10 régi buszt kaptak kölcsön: ezek sorában egy Ikarus 180-as, egy 415-ös, egy e94-es, valamint egy különleges tárgyalóbusz is várja a közlekedésbarátokat. 

Augusztus 26-án, szombaton a muzeológusok több tárlatvezetéssel készülnek, amelyek alkalmával egyes buszok belterébe is felmehetnek az érdeklődők. Az “Ikarus Moziban” először lehet megnézni a múzeum “Közlekedő ember” című sorozatának legújabb epizódját, amely Matolcsy Mátyás, az Ikarus volt fejlesztési főmérnöke munkásságát mutatja be. Emellett a gyerekeket workshopok és kézműves foglalkozások várják, amelyeken például ikarusos kitűzőket készíthetnek.

Augusztus 27-én, vasárnap "Időutazás az '50-es évektől a '90-es évekig az Ikarus gyár legmeghatározóbb modelljein keresztül" címmel interaktív felfedező sétákon lehet részt venni, bepillantást engednek a múzeum kulisszái mögé, és hallhatunk a kiállításnak és a tervek szerint néhány éven belül az egész Közlekedési Múzeumnak otthont adó Északi Járműjavító történelméről. 

Az Ikarus MiniFeszt szombaton és vasárnap is hosszabb nyitvatartással, egészen este 7 óráig a látogatókat. Jegyinformáció ide kattintva olvasható, a Facebook eseményt pedig ezen a linken találod.    

Fotó: frisshirek.hu