A magyar vasúti rendszer és a Fanta-ügy

Vitézy Dávid Milánóban készített szelfit egy Fantával a kezében, és arra utalt, hogy Magyarország közlekedési minisztere tanulhatna Olaszország gyorsvonataiból, miközben kritizálta a magyar vonatok késéseit és sürgette a vasúti rendszer fejlesztését. Lázár János, a Coca-Cola-t bírálta amiatt, hogy Magyarországon kevesebb narancslével árulják a Fantát, mint más országokban, és "hantának" nevezte, szigorúbb élelmiszerminőségi szabályozást sürgetve. A DK párt a fogyasztóvédelemmel kapcsolatban tervez lépéseket tenni az ügyben.

Lázár János közlekedési miniszter szerint a MÁV-nál 62 százalékkal nőtt az utazások száma, ami részben az olcsó bérleteknek és a drága autópálya-matricáknak köszönhető. Azonban a MÁV járműbeszerzési és pályafelújítási tervei elakadtak, és a kormány visszakozik a beruházásoktól. A vasúti hálózat elavult, a kocsik korszerűtlenek, és a kánikula miatt sok vonat késik vagy el sem indul. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a vármegye- és országbérletek bevezetése tovább rontotta a MÁV helyzetét, és heti szinten áll meg végleg egy mozdony vagy motorvonat a pénzhiány miatt. A kormány visszalépett a tervezett járműbeszerzésektől is, így például a RailJet vonatok és villanymozdonyok vásárlását is lefújták, annak ellenére, hogy a MÁV-START kidolgozott egy járműfejlesztési stratégiát, melyben szerepel vontatójárművek, személykocsik és motorvonatok beszerzése is.

Vitézy Dávid Olaszországból, Facebookon kritizálta Lázár Jánost, kiemelve a magyar vonatszolgáltatások gyenge minőségét más európai országokhoz képest. Lázár János korábban felháborodását fejezte ki a magyarországi Fanta alacsony narancslé-tartalma miatt más országokhoz képest. Vitézy rámutatott a magyar vonatok késéseire és meghibásodásaira, jelezve, hogy 2024 júniusában csak a 42,9%-a az InterCity vonatoknak érkezett időben, ami évtizedek óta a legrosszabb teljesítmény. A MÁV korábban kérte az utasokat, hogy a nagy meleg miatt válasszák a buszos közlekedést, mivel a Volán járatainak 84 százalékán van klíma, míg a vonatoknak csak a 40 százalékán, de közel a felük „nem teljes értékű klímaberendezés”. Július 5. és 15. között a 35 ezer járat 30 százaléka késett, a vonatok 1,6 százaléka el sem indult.

„Míg Európa-szerte, és a környező országokban is iszonyatos tempóban épülnek új vasútvonalak, és veszik az új járműveket, addig idehaza eljutottunk oda, hogy nemhogy vasutat építeni, de üzemeltetni sem tud már az ország” – foglalta össze a Népszavának az eltelt egy-másfél év fejleményeit Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

A HÉV-eknél a síneket sem lehet locsolni úgy, mint a villamospályákat, ami a nagy hőingadozás esetén 1-2 perc késést eredményezhet. A HÉV vezetőinek lehűtését csak úgy tudják megoldani, hogy sűrűbben szállhatnak le a szerelvényről, és klimatizált helyiségben regenerálódhatnak a végállomásokon. A MÁV-HÉV hivatalos indoklása szerint a jelenlegi HÉV-flotta állományán nem lehet olyan költséghatékony aktív hűtési megoldást kialakítani, amely ne rontaná le a motorvonatok üzemeltetési mutatóit és megbízhatóságát, ami 99,6 százalék feletti menetrendszerűséget és megbízhatóságot jelent. A HÉV-ekre ígért utazási élmény mibenlétét most leginkább az CAF villamosok szolgáltatásán keresztül lehet lemérni, ahol a 17-es vonal egyik szerelvényén kellemes 28 fokot mértünk.

A MÁV-HÉV részéről azt ígérik és vállalják, hogy megtesznek minden tőlük telhetőt az új HÉV-flotta beszerzésének és üzembe állításának felgyorsítása, mielőbbi forgalomba állítása érdekében. Az új HÉV-flotta szerelvényei légkondicionálóval rendelkeznek majd, akadálymentes fel- és leszállást, valamint a jelenlegi motorvonatokénál nagyobb kapacitást biztosítanak az utasoknak. Az önkormányzat érthetetlennek nevezte, hogy ha a MÁV olyan nagy figyelmet szentel a vonatok korszerűsítésére, hogyan maradhat ki ezekből a muzeális korú HÉV-szerelvények cseréje. A hőségriadóra egyelőre – egyéb eszköze nem lévén – úgy tudott reagálni, hogy a Boráros tér, Közvágóhíd, Örs vezér tere, valamint Batthyány tér végállomásokon palackozott vizet osztott az utasoknak (a készlet erejéig).