Az Ezüst Nyíl: Kádár János legendás vonata

Kádár János, az MSZMP-főtitkár egykori különleges vonata, az Ezüst Nyíl, nem csak a magyar politikai elit, hanem rangos külföldi vezetők számára is kedvelt utazási eszköz volt. A járművet a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártották, és a Ganz-MÁVAG látta el a gépészeti részekkel, hogy minden tekintetben megfeleljen Kádár ízlésének.

A vonatot a kor legmodernebb eszközeivel szerelték fel, mint például klímaberendezés, fűthető szélvédők és hangos utastájékoztató. Emellett külön konyha, társalgó, fürdőszoba, hálófülke, 16 személyes konferenciaterem és egy sakkszoba is helyet kapott rajta, ahol Kádár a vendégeivel sakkozhatott.

Kádár János állítólag félt a repüléstől, és gyakran mondta: "A repülőgép lezuhanhat, a hajó elsüllyedhet, de a vonat mindig a talpán marad." Ezért utazott szívesebben vasúton.

Az Ezüst Nyíl évente 5-7 ezer kilométert tett meg, és 120 km/óra sebességre is képes volt. A 76 méter hosszú, három részből álló vonat olyan híres vezetőket szállított, mint Kim Ir Szent észak-koreai diktátor, Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár és Richard Nixon amerikai elnök.

Kádár halála és a rendszerváltás után a vonat csillaga megkopott, de még Antall József, Horn Gyula és Orbán Viktor is utazott rajta. Idővel azonban egyre több alacsonyabb rangú tisztviselő és MÁV-vezető használta, és filmesek is forgattak rajta. Hivatalosan 2008-ig volt szolgálatban, de a politikai vezetők már korábban áttértek a szolgálati autókra és repülőkre. A Nyugati pályaudvarhoz tartozó Kormányzati Motorszín megszűnése után a vonat a Vasúttörténeti Parkba került, ahol ma is megtekinthető.

A vonat külseje adta a nevét

Az Ezüst Nyíl nevet az oldalára festett ezüst csíkok miatt kapta, de volt, aki Szürke Szamárnak is nevezte, mivel kívülről egyszerű és puritán járműnek tűnt.