A légitársaságok késése és a fogyasztóvédelem dilemmái

Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint a légitársaságoknak törvényileg kellene kötelezniük, hogy késés esetén SMS-ben és emailben is értesítsék az utasokat.

A fapados légitársaságok gyakran megsértik a magyarországi fogyasztók jogait és a jogszabályokat is, különösen a repülőjáratok késéseivel kapcsolatban. Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület, amely korábban a Ryanair ellen is indított fogyasztóvédelmi pert, felhívja a figyelmet arra, hogy a jelenlegi helyzetben az utasok gyakran nem tudják elérni a légitársaságokat, amikor problémájuk van. Az egyesület szerint a fogyasztóvédelmi törvény módosításával kellene megoldani ezt a problémát.

A szervezet azt javasolja, hogy a nagy utasforgalmú légitársaságok számára kötelező legyen személyes ügyfélszolgálatot nyitni Magyarországon. Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint ez lenne a megoldás a fapados légitársaságok által okozott fogyasztóvédelmi problémákra. A fogyasztóvédelmi törvény jelenlegi 17/B. paragrafusa szerint a közszolgáltató vállalkozásoknak már van ilyen kötelezettségük, és ezt kellene kiterjeszteni a légitársaságokra is.

A fogyasztóvédők továbbá azt is sürgetik, hogy a légitársaságokat törvény kötelezze arra, hogy késés esetén közvetlenül értesítsék az utazókat, még akkor is, ha a jegyet közvetítőn keresztül vásárolták. Jelenleg egyes fapados légitársaságok az adatvédelmi hatóság szabályait hivatkozva nem értesítik az utasokat a késésekről.

Az Igazságügyi Minisztérium (IM) és Tuzson Bence igazságügyi miniszter közleménye szerint azonban a légitársaságoknak nem maradhat következmények nélkül az, ahogy az utasokat kezelik. Tuzson Bence kemény fellépésre utasította a járatkésések ügyében vizsgálatokat végző hatóságokat, és a lehető legszigorúbban járjanak el a súlyos járatkésések ügyében. A miniszter szerint nem fordulhat elő, hogy a szolgáltatók az emberi minimumot sem képesek teljesíteni.

Amennyiben a fogyasztóvédelmi hatóságok szabálysértést állapítanak meg, a bírság mértékét tekintve a kkv-nak nem minősülő vállalkozásokkal szemben - súlyos jogsértés esetén - 1 millió forinttól a vállalkozás nettó árbevételének 5 százalékáig, de legfeljebb 650 millió forintig terjedő bírságot is kiszabhatnak.

Jelenleg 13 hatósági ellenőrzés van folyamatban 5 légitársasággal szemben, köztük az Eurowings, a Ryanair, a Sun Express, a Tailwind Airlines és a Wizz Air cégekkel. Az ellenőrzés során a hatóság tájékoztatást és adatokat kér be a vizsgált késések és törlések kapcsán a légitársaságoktól, és ezek az adatszolgáltatások jelenleg is folyamatban vannak.

A Budapest Airport veszi át a bezárt debreceni reptér forgalmát, ami további kihívások elé állítja a fővárosi repülőteret. A Debreceni Nemzetközi Repülőtér technikai okok miatt egy hétre bezárt, a járatok és utasok kezelését a Budapest Airport veszi át. Az utasokat a légitársaság tájékoztatja a teendőkről, illetve arról, hogy járatuk Budapestről indul, vagy törlésre kerül-e.

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a nyári csúcsidőszakban átlagosan napi 55 ezer utast kezel, amelyre most rárakódik a debreceni repülőtérről átirányított utasforgalom is. A Budapest Airport arra kéri az utasokat, hogy a terminálokba lehetőség szerint kísérő nélkül lépjenek be, és ha rendelkeznek beszállókártyával, illetve csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a biztonsági ellenőrzésre induljanak.

A Budapest Airport munkatársai a helyszínen aktívan segítik az utasáramlást, a sorban a kisgyermekkel utazókat a repülőtér személyzete előrehívja, ugyanakkor a biztonsági ellenőrzés gyors és gördülékeny, átlagosan kevesebb, mint 5 percet vesz igénybe, de a legforgalmasabb órákban is tíz perc alatt marad.

Az extrém hőség miatt a Budapest Airport ingyenesen biztosít ásványvizet a várakozóknak, és 13 ivókút is rendelkezésre áll, ahol a palackokat újratölthetik. A dolgozóknak védőitalt és légkondicionált pihenőhelyiségeket biztosítanak, az utasoknak pedig vizet osztanak, és az utasfolyamatok kezelésekor is törekszenek arra, hogy a nagy melegben is kellemessé, gördülékennyé tegyék a repülőtéri tartózkodást.