A magyar cég, amelynek hosszabb volt a foci-Eb, mint a válogatottnak

Ha ön is járt a foci-Eb-n, és magyar szót hallott a stuttgarti stadionban lévő ajándékboltokban vagy a stadion környékén lévő kis konténerekben, buszokban, az nem a véletlen műve: a Sporteex magyar cég értékesítette az UEFA hivatalos termékeit az Eb alatt a városban.

Az UEFA és az amerikai székhelyű Fanatics vállalat közötti szoros üzleti kapcsolat révén a Fanatics, amely a világ legnagyobb bajnokságaiban szereplő kluboknak gyárt emléktárgyakat, a Sporteex magyar céget bízta meg az értékesítéssel Stuttgartban. Barthos Zoltán, a Sporteex társtulajdonosa szerint a cégük korábbi UEFA-eseményeken szerzett tapasztalatai, mint például az előző Eb-n, az Európa-liga 2023-as budapesti döntőjén vagy a tiranai Konferencia-liga-döntőn való részvételük, segítették őket a feladat elnyerésében.

A Sporteex 35 magyar munkavállalója, többségük diák, a nyelvtudásuknak köszönhetően tudott segíteni a magyar drukkereknek a németek és a skótok elleni meccsek előtt és után is. Az UEFA nem nézte jó szemmel, ha a dolgozók meccs közben a stadionba látogattak.

Barthos a 2017-es vizes vb kapcsán került először kapcsolatba a merchandisinggal, amikor a sportcélú utaztatás volt a profilja. Az első üzleti sikere a vb kabalafiguráinak, Water Lilinek és Water Vilnek a gyártása volt. Azóta a cég nemcsak sporttermékeket készít, hanem például világsztárok koncertjére is gyárt pólókat.

A Sporteex a 2021-es foci-Eb-n is jelen volt a Puskás Arénában, a Fanatics korábbi ismeretségükre alapozva őket kereste meg. Barthos szerint az UEFA-val való együttműködés nem mindig zökkenőmentes, például a német–magyar meccs előtt akadályokba ütközött, amikor a biztonsági zónák megváltoztatása miatt nehezen jutott be a raktárba.

A cég nemzetközi licencekkel rendelkezik, és a tulajdonostársával együttműködve használja ki a korábban kialakított kapcsolati hálóját és tőkéjét. Barthos kvázi startupként jellemezte vállalkozásukat, amely a világgal versenyezve igyekszik talpon maradni.

A stuttgarti szurkolói zónában lévő boltjuk mellett a Sporteex teherautója az Eb-meccsek között az ausztriai Forma–1-es futamra is ellátogatott, ahol átdekorálták az arculatát, majd visszatért a német–spanyol negyeddöntőre. A magyar–skót meccs után a belga és ukrán mezek, majd a spanyolok termékeit szállító kamion érkezett, és az Euro 2024-es emblémával ellátott pólók, sapkák is megjelentek a kínálatban.

Barthos szerint egy németországi kézilabda-Eb körülbelül egymillió eurós forgalmat generál, és a foci-Eb esetében a Fanatics szakemberei sok millióval kalkulálhattak előzetesen. Az UEFA minden tranzakciót lát, és a termékek minőségét, színét, dizájnját is ők hagyják jóvá.

A Sporteex a hazai piacon is aktív, a közelgő Európai Egyetemi Játékokon Debrecenben és Miskolcon is jelen lesznek.