Mit tegyen, ha késik a járata vagy éppen törlik?

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara tájékoztatása szerint a légitársaságok gyakran nem adnak kellő tájékoztatást az utasoknak a járatkésések és törlések esetén, pedig az utasoknak számos joguk van ilyen helyzetekben.

A múlt héten a Budapest Főváros Kormányhivatala ellenőrzést kezdeményezett több légitársasággal szemben a rendszeres késések miatt. A Wizzair, a SunExpress, a Ryanair és az Eurowings légitársaságok ellen indultak vizsgálatok, és jelenleg összesen tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál.

Már két órát meghaladó késés esetén is kötelesek a légitársaságok étkezést, frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését felajánlani az utasoknak. Járattörlés esetén az utas választhat a vételár visszatérítése és az átfoglalás között. Átfoglalásnál a légitársaság köteles ételt, frissítőket biztosítani, és szükség esetén a szállásról és a transzferekről is gondoskodni.

Az utasok 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra lehetnek jogosultak a repülőút hosszától függően, feltéve, hogy a késést vagy járattörlést nem rendkívüli körülmények okozzák. A várakozás idején felmerült költségeket számlával kell igazolni a légitársaság felé, amelyek később bizonyítékként szolgálhatnak jogorvoslat esetén. Ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert, akkor a taxi- és szállásszámlákat kell megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Ha egy utas elutasító választ kap a légitársaságtól, a jogvita rendezése céljából a békéltető testületekhez fordulhat. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) segítségével írásban vagy személyes, illetve online meghallgatás keretében rendezhetők a vitás esetek. A BBT tavaly közel ezer légiutas-jogot érintő panaszt kezelt, melyek 80%-a egyezséggel zárult. Az idei évben is már több száz ügyben jártak el sikeresen. A kérelmeket többféle módon, például személyesen, postán, e-mailben, a weboldalon, e-Papír felületen vagy ügyfélkapun keresztül is benyújthatják.