A debreceni CATL-gyár csökkenti az oldószer-kibocsátását

Papp László, Debrecen polgármestere bejelentette, hogy a CATL akkumulátorgyár jelentős mértékben csökkenteni fogja az oldószer-kibocsátását, valamint a vízfelhasználását is optimalizálja, és az üzem gázfogyasztás nélkül fog működni.

A debreceni CATL akkumulátorgyár módosítókérelmet nyújtott be a Kormányhivatalnak, amelynek értelmében jelentősen csökkentik az NMP nevű oldószer kibocsátását. Papp László, a város fideszes polgármestere egy Facebook-posztban számolt be arról, hogy a tárgyalások új mérföldkőhöz értek a céggel.

A gyár hűtéstechnológiájának váltásával nemcsak a vízfelhasználás mértékét csökkentik, hanem a felhasznált víz egy részét tisztított szennyvízzel is pótolják. Az oldószer-kibocsátás csökkentése a következőképpen alakul: az első pontforrásnál a jogszabály által engedélyezhető 150 mg/m3 helyett 2 mg/m3, a másodiknál engedélyezhető 20 mgC/m3-ről 1,21 mgC/m3-re, míg a harmadik pontforrásnál 1 mg/m3-re mérséklik a kibocsátást.

Papp László hangsúlyozta, hogy a választások lezárultával sem ér véget a munka, és továbbra is fontos foglalkozni az akkumulátor szektor ügyeivel. Megköszönte a CATL tulajdonosainak és vezetőinek, hogy figyelembe vették a debreceniek aggodalmait, és hosszú távú megoldást találtak azokra.

A CATL debreceni megjelenése korábban nem mentesült a botrányoktól. Tavaly a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság szakvéleménye után kirúgták az intézmény vezetőjét, Kincses Dánielt, bár a kirúgás és a szakvélemény közötti kapcsolat nem ismert. A vízügyi igazgatóság szerint a beruházást több szempontból is át kell tervezni, és Debrecennek koncepcionálisan kell átalakítania a városi ivóvíz-, szennyvíz- és csapadékvíz-hálózatát a terhelés elbírása érdekében. A Fővárosi Ítélőtábla nyáron úgy döntött, hogy a vízügyi kockázatok miatt mérlegelni kell a gyár építésének azonnali leállítását.

A gyár építése ellen több helyi lakos is tiltakozott, ami a fideszes Debrecenben is befolyásolta a kormánypártok népszerűségét. A CATL azonban továbbra is elkötelezett amellett, hogy 2025-ig, illetve 2035-ig a teljes akkumulátorellátási láncban szén-dioxid-semlegességet érjen el, és négy gyára már elnyerte a szén-dioxid-semleges minősítést.

A beruházás környezethasználati engedélyét megtámadó egyesületeket a Debreceni Törvényszék március 21-én arra kötelezte, hogy tizenöt napon belül tegyék letétbe a hatásterületét meghatározó szakértői becslések szerint 8-10 millió forintos díj, egymillió forintos előlegét, amit össze is gyűjtöttek.

A CATL 2022. augusztus 12-én jelentette be, hogy Kelet-Magyarországon, Debrecenben építi meg második európai akkumulátorgyárát. A cég indoklása szerint a beruházás lehetővé teszi, hogy a vállalat jobban kiszolgálja az európai piaci igényeket, fejlessze nemzetközi termelési hálózatát, valamint elősegítse az e-mobilitás terjedését és az energiaátmenet megvalósulását Európában. A kínai gyár megépülése ellenben a környezetkárosító, és negatív élettani hatások következtében a debreceni lakosok széleskörű ellenállásába ütközött. A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal február közepén adta ki a környezethasználati engedélyt, de azt a magánszemélyek, és többek között az LMP is megtámadta a bíróságon, mert a megyei kormányhivatal nem írt elő valós kibocsátási határértéket az akkugyártásnál használt, de a környezetre veszélyes, rákkeltő és magzatkárosító hatású oldószerre vonatkozóan.