Kína villanyautó-iparába ömlő milliárdok és a kereskedelmi háború árnyékában

Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt fektetett be a villanyautó-iparába, ami a nyugati gyártók figyelmét is felkeltette, ám a hatalmas támogatások miatt túltermelés és kereskedelmi feszültségek is jelentkeztek.

A kínai kormány 2009 és 2023 közötti időszakban összesen 230,8 milliárd dollárral támogatta a hazai elektromosautó-iparát, ami több mint másfél Marshall-segély értékének felel meg. E támogatások hatására a kínai elektromos járművek (EV) értékesítése az EU piacán 2023-ban a teljes piac 21,7 százalékát tette ki. Az EU és az Egyesült Államok azonban védővámok bevezetésével reagáltak, amelyek drasztikusan megnehezítik a kínai EV-k importját.

Az amerikai védővám Joe Biden elnök bejelentése szerint még az év folyamán élesedik, az uniós pluszsarc pedig július negyedikén lép életbe. Peking válaszul vizsgálatokat indított többek között a francia brandy-import és az európai sertéshús-behozatal terén, és fenyegetőzik további intézkedésekkel.

A Center for Strategic and International Studies (CSIS) tanulmánya szerint a kínai támogatások jelentős részét a vásárlói kedvezmények és adókedvezmények tették ki. A kutatás-fejlesztésbe (K+F) kezdetben kevesebb pénz áramlott, de 2018-tól ez megváltozott, és a támogatások kiegyensúlyozottabban oszlottak meg. A kínai gyártók minősége jelentősen javult az évek során, ami részben a nyugati kapcsolatoknak és a saját mérnöki képességek fejlesztésének köszönhető.

A kínai EV-gyártók nyomása alatt állnak, hogy rendszeresen frissítsenek és fejlesszenek, ami gyorsabb innovációt és jobb minőséget eredményez. A nyugati gyártók egyre inkább kínai szakértelmet szeretnének kihasználni, és egyes esetekben már a kínai technológiához és know-how-hoz való hozzáférés érdekében lépnek partnerségre.

A CSIS szerint a kínai támogatások mértéke még a konzervatív becsléseknél is nagyobb lehet, mivel több támogatási forma nem került bele a számításokba. A jelentős állami támogatások ellenére kevés kínai villanyautó- és akkugyártó vállalkozás működik nyereségesen, ami a piacgazdaság egészséges működésével ellentétes.

A kínai elektromos autók gyártása a Bloomberg szerint 2026-ban már az ország GDP-jének 2,7 százalékát adja, ami jelentős növekedést mutat a korábbi évekhez képest. Azonban a túlkínálat és a kereskedelmi háborúk árnyékában kérdéses, hogy ez a szektor képes lesz-e betölteni az ingatlanpiaci lufi kidurranása által keletkezett űrt.