A fővárosi közlekedés változásai az uniós elnökség idején

A kormány jogszabálymódosítást hajtott végre, amely érinti a fővárosi közlekedést az uniós elnökség kapcsán, lehetővé téve bizonyos járművek számára a buszsávok használatát.

A Magyar Közlöny legutóbbi pénteki kiadásában megjelent egy jogszabálymódosítás, amely lehetővé teszi a kormány számára, hogy az uniós elnökség idején, valamint más kiemelten fontos események alkalmával a kijelölt járművek számára engedélyezze a buszsávok használatát. Ezáltal a delegációk járművei elkerülhetik a fővárosi forgalom további sűrűsödését.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, melyet Lázár János vezet, közleménye alapján ez a változás kizárólag a kijelölt járművekre vonatkozik, és nem zavarhatja a közösségi közlekedést. A buszsávok továbbra is elsősorban az autóbuszok és a trolibuszok számára maradnak fenntartva.

A tárca hangsúlyozza, hogy a jogszabálymódosításra azért van szükség, mert 2024. július 1-jétől Budapesten kezdődik az uniós elnökséggel összefüggő diplomáciai csúcsüzem, ami további terhelést jelent a már így is forgalmas úthálózaton. Ennek megkönnyítésére a delegációk kijelölt járművei használhatják a buszsávokat.

A mikromobilitási eszközök, mint például a villanyrollerek, jelenleg még nem rendelkeznek KRESZ-szabályokkal, és a velük kapcsolatos kockázatok is nagyban ismeretlenek. A biztosítók kínálatai a kötelező felelősségbiztosítás tekintetében jelentősen szóródnak, és a szabályok egyértelművé válásával várhatóan változni fognak. A biztosítók többsége óvatos az e-rollerek júliustól bevezetendő kötelező felelősségbiztosításával kapcsolatban, és a díjszabásokat már közzétették, amelyek jelentős eltéréseket mutatnak.

A biztosítók közül néhányan magas díjakat szabtak meg, például a Gránit Bank éves alapdíja 468 000 forint, míg mások a segédmotoros kerékpárok díjai alapján számoltak, és a díjak jellemzően 5000 és 36 000 forint között mozognak. A különbségek a kockázatok nehezen becsülhető voltából adódnak, hiszen a villanyrollerekkel kapcsolatos részletes statisztikák és a közúti közlekedési feltételek még nem ismertek.

A KRESZ évek óta napirenden lévő módosításától várható a helyzet rendezése, amely nagymértékben befolyásolhatja a díjakat is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a javaslat 2025. március 31-ig készül el, ami a korábban említett 2026-os dátumhoz képest előrelépés.

A villanyrollerekkel kapcsolatos biztosítási helyzet rendezetlen, és a kötelező biztosításra vonatkozó új szabályok sem tisztáznak minden kérdést. A felhasználók számára fontos lehet a balesetbiztosítás megkötése is, hiszen a kötelező biztosítás csak az okozott kárt téríti meg. A biztosítók várhatóan kínálni fognak speciálisan villanyrolleresekre szabott balesetbiztosítási szolgáltásokat is, ha meglesz a szabályozás.

Valószínű egyébként, hogy nyár végéig nem kell nagy delegációs mozgásra számítani, mivel egy magas rangú európai bizottsági forrás megerősítette, hogy egyelőre késik az uniós vezetők soros elnökségek kezdetére időzített látogatása Budapesten, arra várhatóan nyár végéig nem kerül sor. Ez gyakorlatilag a szokásjoggal való szakítás, hiszen a soros elnökségi stafétát vivő országok fővárosaiban szinte mindig tiszteletét teszi a start heteiben a Bizottság elnöke és a vele tartó uniós biztosok csoportja.