Az Apple napokon belül visszatéríti a magyar ügyfelektől tévesen levont összegeket

Az OTP Bank tájékoztatása szerint az Apple és a bank közötti egyeztetések eredményeképpen a közeljövőben központilag kerül sor a hibás terhelési tételek visszatérítésére.

Az OTP Bank honlapján közzétett frissítés alapján az Apple alkalmazásboltjában történt technikai hiba következtében több magyar ügyfél számláját érintettek indokolatlan terhelések az elmúlt napokban. Az érintetteknek nem kell semmilyen intézkedést tenniük, mivel az Apple a hibás terheléseket napokon belül automatikusan visszatéríti. Ez az első alkalom, amikor a bank pontos határidőt jelöl meg a kártalanításra.

A hiba előzményei

Az OTP Bank szakemberei közvetlen kapcsolatba léptek az Apple londoni központjának szakértőivel, akik megerősítették, hogy azonosították a hiba okát és kidolgozták a kezelésére szolgáló eljárásrendet. Az Apple ígérete szerint még pénteken elküldték a korrekciós adatcsomagokat a kártyatársaságoknak, amelyek segítségével a magyar bankok elszámolhatják az indokolatlanul terhelt tételeket. Az OTP Bank forrása szerint a bank a lehető legrövidebb időn belül rendezni fogja ezeket a tételeket ügyfeleinél, ami több napot is igénybe vehet.

Az Apple Pay szolgáltatása során történt hibás terhelések szerdán váltak ismertté, amikor több magyar bankszámlán is indokolatlan tranzakciókat hajtottak végre. A Bankszövetség tájékoztatása szerint az Apple alkalmazásboltja 2024. június 26-án, 18 óra után néhány órán keresztül tévesen terhelte a magyar bankkártyákhoz tartozó számlákat. Az Apple a technikai probléma miatt tévesen terhelésre került összegek visszatérítését már folyamatban lévőnek jelentette.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) is reagált az eseményekre, hangsúlyozva, hogy szorosan figyelemmel kísérik az ügyet az ügyfelek védelme és az elektronikus pénzforgalomba vetett bizalom fenntartása érdekében. Az MNB felszólítja a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását, és soron kívüli vizsgálatot fog indítani annak érdekében, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során. Az MNB a leghatározottabban felszólítja az érintett pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy az ügyfelek kártalanítását haladéktalanul kezdjék meg, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival. Az MNB továbbá "teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja" azon banki gyakorlatot, amely szerint az ügyfelek által bejelentett téves terhelésekhez kapcsolódó visszatérítési igényeket a hitelintézetek nem teljesítik az ügyfélbejelentést követő munkanap végéig, és felszólítja az érintett cégeket az azonnali kártalanításra.

A téves terhelések csütörtökön is folytatódtak egyes ügyfeleknél, ami különösen aggasztó volt azok számára, akik már korábban letiltották kártyáikat az Apple-nél. A Telex információi szerint a botrány már a kormány figyelmét is felkeltette. Az MNB információ szerint a technikai probléma csak 2024. június 26-án 18-20 óra között állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát, és elvárja, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen. Az MNB ezen felül közli, hogy soron kívüli vizsgálatot fog indítani annak érdekében, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során.

Az MNB szerint a hiba következtében a magyar ügyfeleknél június 26-án 18-20 óra között mintegy 780 000 jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte. Az MNB egyértelműen kifejezte azon elvárását, hogy az Apple és nemzetközi partnere hibájából bekövetkezett jogosulatlan terheléseket az ügyfeleknek minél gyorsabban vissza kell kapniuk. Jelen sajtóközleménnyel egyben az MNB a leghatározottabban felszólítja az érintett pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy az ügyfelek kártalanítását haladéktalanul kezdjék meg, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival. Az MNB továbbá hangsúlyozza, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít, és a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is.