Új kommunikációs stratégia a DK-nál: a kommentháború

A Demokratikus Koalíció politikusai intenzív kommentelésbe kezdtek a Facebookon, ami egy új kommunikációs irányt jelezhet a párt részéről. Gyurcsány Ferenc, a DK vezetője bejelentette, hogy nem mond le, és a párt elnöksége is marad, mivel úgy vélik, ez a legjobb csapatuk. A kommunikációs változás részeként megszüntették az árnyékkormányt és a Hétköznapi hősök projektet is.

A Demokratikus Koalíció politikusai szerda délután óta tömegesen posztolnak kommenteket a Facebookon, amelyekben élesen kritizálják politikai ellenfeleiket, a sajtót és más közszereplőket. Gyurcsány Ferenc, aki a választáson vereséget szenvedett, nem kíván lemondani, és úgy nyilatkozott, hogy a DK-nak szembe kell mennie a Fidesz által épített "gyurcsányozással". Gyurcsány szerint a politikai teljesítményük nem volt képes felülírni a propagandát, és új jelszóval élnek: "akkor játsszuk le" .

A Facebookon megjelenő kommentekben a DK politikusai, mint például Vadai Ágnes, Barkóczi Balázs, Arató Gergely, Kálmán Olga és Varju László, keményen beleállnak a vitákba. Gyurcsány és Dobrev Klára viszont távol maradnak a napi kommentháborútól, ami valószínűleg a kommunikációs stratégia része .

A Facebook algoritmusának változásai miatt a politikusok posztjainak elérése csökkent, ami arra készteti őket, hogy más oldalak népszerű bejegyzései alá írjanak kommenteket, így nagyobb elérést és figyelmet generálva. A DK politikusai közül sokan, akiknek a saját elérésüket korlátozza a Facebook, most nagyobb közönséghez juttatják el üzeneteiket a hírportálok és más közéleti szereplők bejegyzései alatt kommentelve .

A DK új kommunikációs stratégiájának egyik eleme a független sajtó kritizálása is. Gyurcsány szerint a független sajtó is felelős az Orbán-rendszer kiépüléséért, mivel úgy kérik számon az ellenzéket, mintha demokratikus rendszer lenne, és ezzel "a magát függetlennek tekintő sajtó középre helyezkedik az önkény és a demokrácia között" .

A kommentek hatásosságát tekintve a reakciók megoszlása alapján a DK-s stratégia nem tűnik túl sikeresnek, mivel a többi kommentelő gyakran negatívan reagál, és több röhögő emojit kapnak, mint egyetértő lájkot. Azonban a lényeg nem feltétlenül a pozitív visszajelzések megszerzése, hanem az, hogy mennyi emberhez jutnak el az üzenetek, és milyen reakciókat váltanak ki .

A DK jelenlegi célja, hogy a kommentekkel erőt mutassanak, egyben tartsák a megmaradt követőtábort, és jelezzék, hogy még nincs vége a küzdelemnek. Hogy a kommentelődiplomácia hosszú távon működőképes stratégia-e, az még kérdéses, de a DK-nál jelenleg ez a fókusz .