Az Apple továbbra is jogtalanul terheli a magyar felhasználók számláit

Június 28-án reggel több magyar Apple felhasználó ismét jogtalan terhelésekről számolt be, amelyek az Apple ID-jükhöz csatolt bankkártyákon jelentek meg.

Rengeteg magyar felhasználó tapasztalta június 26-án délután, hogy az Apple ID-jükhöz kapcsolt bankkártyáikat az Apple olyan összegek zárolásával terhelte, amelyek nem valós vásárlásokhoz köthetők. A vállalat tudomást szerzett a problémáról, azonban a hiba még nem került orvosolásra, amint azt a június 28-án reggeli újabb jogtalan terhelések is mutatják. A Threads közösségi platformon több felhasználó is jelezte, hogy érintett a terhelési hullámban, egyes esetekben 2990, 2390, 2790 és 899 forintos összegeket zároltak le rövid időn belül.

Az Index által először tévesen terjesztett hírekkel ellentétben, miszerint az Apple Pay-be regisztrált kártyákat terhelte meg a cég, a jelenlegi információk és a banki tájékoztatások szerint az App Store az Apple ID-hoz csatolt fizetőeszközökön keresztül terheli meg a felhasználók számláit.

Az érintett hazai bankok az ügyfeleket az Apple ügyfélszolgálatához irányítják, ahol azonban csak hosszú várakozási idők után lehet kapcsolatba lépni egy ügyintézővel. Az OTP Bank és más hazai pénzintézetek, mint az Erste, MBH, Raiffeisen, K&H Bank és Gránit Bank is megerősítették, hogy az Apple rendszerén keresztül történt hiba miatt tömeges, indokolatlan terhelések történtek.

A Magyar Bankszövetség június 27-én kiadott állásfoglalásában jelezte, hogy a gyors ügyféljelzéseknek köszönhetően a bankszektor értesült a téves tranzakciókról és azonnali intézkedéseket tett a helyzet kezelésére. Az Apple szerint nem történt visszaélés az ügyféladatokkal, és a tévesen terhelt összegek visszatérítése már folyamatban van.

Az Apple azonban még nem adott ki hivatalos közleményt vagy tájékoztatást az indokolatlan és tömeges levonásokról, amelyek már két napja tartanak. A Magyar Nemzeti Bank tanácsa szerint a kártyaadatokat – a visszaélések elkerülése miatt – csak a legszükségesebb esetben és megbízható szolgáltatatóknál mentsék el online felületeken.

Folytatódnak a téves levonások

Olvasóink beszámolója szerint ugyanakkor az Apple-t, ahogyan több bankkártya-kibocsátó pénzintézetet sem tudtak ma elérni, annak ellenére, hogy a levonások folytatódnak. Van olyan érintett, akinél két napja 21 ezer forintot vont le az Apple, ma hajnalban pedig újabb 82 ezer forintot emeltek le a számlájáról 17 tranzakcióval. Csütörtökön is folytatódtak a levonások, és több esetben még azoknál is előfordultak, akiknek a kártyáját már befagyasztották vagy letiltották, illetve akiknél nem volt fedezet a számlán, így mínuszba ment az egyenlegük. A Telex információi szerint a kormány is foglalkozik az üggyel, és egy héten belüli kártalanítást várhatnak el a bankoktól.

Kik az érintettek?

Egyelőre csak magyar ügyfeleknél észlelték a problémát, ami Gergely Péter pénzügyi szakértő szerint a nemzetközi techóriás számára gyorsabb megoldást tesz lehetővé. „Magyarországon több mint kétmillió bankkártya van mobilbankokhoz regisztrálva, több százezer hasonló rendszerben, az Apple mobiltelefonnal rendelkezők legalább kétharmada az érintettek között lehet” – ismertette.

De akkor mi a megoldás?

A szakember úgy véli, hogy amíg a helyzet nem oldódik meg, nem árt némi óvintézkedést megtenni azok számára, akik az alkalmazásban mentették kártyaadataikat. A napi limitet érdemes vásárlási szokásainkhoz igazítva 20-50 ezer forintban korlátozni, azonban az a legbiztonságosabb, ha ezt nullára állítjuk be, és közvetlenül az általunk indított tranzakció előtt az adott összegre megemelni.

A jegybank és a kormány is megszólalt

Az Magyar Nemzeti Bank tanácsa szerint a kártyaadatokat – a visszaélések elkerülése miatt – csak a legszükségesebb esetben és megbízható szolgáltatatóknál mentsék el online felületeken. Fontos továbbá, hogy banki jelszavakat, PIN-kódokat, felhasználóneveket nem szükséges semmilyen esetben sem megadni online tranzakciókhoz, a kifejezetten online fizetéshez beállított azonosítókon kívül. A kormány egy héten belüli kártalanítást ígért, az Erste már elindította a visszatérítéseket, a Raiffeisen pedig jövőhétre ígérte ugyanezt. Az OTP Bank közvetlenül elérték az Apple londoni központjának szakértőit, és ígéretet kaptak, hogy a korrekciós állományt még pénteken elküldik a kártyatársaságoknak, amelyek segítik majd a magyar kártyákra indokolatlanul terhelt tételek elszámolását a hazai bankoknak.

Még nem tudni, hogy a tévesen levont összegeket mikor utalják vissza, a szakértő szerint ez két héten belül megtörténhet. Több pénzintézet – így egyebek mellett az Erste is – jelezte, hogy a téves tranzakciókat a bank automatikusan törölni fogja, és vissza fogja utalni az eredeti összeget. A Revolut regionális csapata is észlelte a magyar Apple Store felhasználóknál előforduló problémákat, és azon van, hogy az érintettekkel együttműködve a károsult ügyfeleknek visszafizessék az összegeket, a vitás tételeket haladéktalanul rendezzék.

(Borítókép: d3sign / Getty Images)