Emberi mulasztás okozta az érsekújvári tragédiát

Jozef Ráz szlovák közlekedési miniszter szerint emberi hiba áll a szörnyű érsekújvári baleset hátterében, amelyben egy vonat és egy busz ütközött össze.

A tragédia részleteiről a Szlovák Vasutak igazgatójával, Alexander Sakával tartott közös sajtótájékoztatón számoltak be. A balesetben heten vesztették életüket, és többen megsérültek, közülük öt súlyos állapotban került kórházba. A baleset délután történt, és a helyszínre mentőhelikopterek és mentőautók érkeztek a sérültek segítségére.

A baleset körülményeit vizsgálva kiderült, hogy a busz a vasúti átjáró sorompójának felnyílása után indult el, és csak ezután észlelte a közeledő vonatot. Az ütközés következtében a busz kettészakadt, a busz és a vonat motorja pedig lángra kapott. A mozdonyvezető a gépházban bújt el a tűz elől, valószínűleg ez mentette meg az életét. Szemtanúk szerint a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés már egy korábbi baleset óta, szerda óta nem működött megfelelően.

Matús Sutaj Estok belügyminiszter megjegyezte, hogy a vonat valószínűleg a maximális, 100 kilométer/órás sebességgel haladt, amikor a baleset történt. A Nyitrai Kerületi Rendőr-főkapitányság tájékoztatása alapján az érsekújvári rendőrség általános veszélyeztetés bűncselekménye miatt indított büntetőeljárást a tragédia kapcsán.

Jozef Ráz hangsúlyozta, hogy a technikai eszközök megfelelően működtek, és a balesetet emberi mulasztás okozta. A miniszter szerint a vonatnak nem kellett volna ott lennie a síneken abban az időben. Továbbá több tényező is közrejátszott a tragédiában, többek között az időjárás is, mivel az eső miatt egyik sín járhatatlanná vált, de ennek ellenére ráengedték a szerelvényt. Három nyomozócsoport vizsgálja az eset körülményeit.

Alexander Saka, a Szlovák Államvasutak (ZSR) vezérigazgatója részletezte a baleset menetét. Elmondása szerint először egy személyvonat haladt el, majd a sorompók felemelkedése után egy személyautó és egy autóbusz hajtott a vasúti átjáróba, amelynek nekiütközött a Prága és Budapest között közlekedő nemzetközi gyorsvonat, az EC 279. A vasúti forgalmat működtető Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) az eddigi vizsgálati eredményekre hivatkozva kizárta annak lehetőségét, hogy a szerencsétlenséget a mozdonyvezető hibája okozta volna. A mozdonyvezető mindent az előírások alapján tett, nem számíthatott az előállt helyzetre és nem volt módjában megakadályozni a szerencsétlenséget. A baleset körülményeit továbbra is vizsgálják.