Az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségek

Az Európai Unió még nem hozott létre védővámokat a kínai elektromos autókra, de a lehetőség már asztalon van, és ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor július elején életbe léphetnek a büntetőintézkedések.

Az Európai Bizottság hónapok óta tartó vizsgálata után bejelentette, hogy a kínai elektromosautó-gyártók állami támogatásban részesülnek, ami tisztességtelen versenyhátrányt okoz az európai gyártóknak. Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke hangsúlyozta, hogy Európa nem fogja tűrni saját iparának leépülését, és kész minden eszközt bevetni piacainak védelmében. A kínai kormány és gyártók azonban határozottan cáfolják az állami támogatásokat, és felvetik, hogy a kínai termékek fontos szerepet játszanak Európa klímaváltozás elleni terveiben.

A bizottság három kínai gyártó gyakorlatát vizsgálta behatóbban, és különböző mértékű vámokat szabott ki rájuk, amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre. A BYD, a Geely és a SAIC gyártmányaira 17,4, 20, illetve 38,1 százalékos vámokat terveznek, míg a többi együttműködő gyártóra 21, a nem együttműködőkre pedig 38,1 százalékot. Ezek a vámok a már meglévő 10 százalékos vámra rakódnának rá.

A kínai kormány válaszreakciókat szokott alkalmazni, amikor kereskedelmi háborús intézkedések érik, mint ahogy 2018-ban is történt az Egyesült Államokkal. Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszter arról beszélt, hogy Kína kész válaszolni az EU intézkedéseire, és már elindítottak egy dömpingellenes eljárást az európai brandy importjával kapcsolatban.

Kína jelentős részesedéssel rendelkezik a zöldtechnológiai piacon, a világ szélturbináinak 60, napelempaneleinek és akkumulátorainak 80 százalékát gyártják ott. A kínai sikerhez hozzájárul az olcsó energia és a ritka földfémek bőséges készlete, valamint az állami támogatások és a vállalkozószellem kombinációja. Európában is csak jelentős állami támogatással vált versenyképessé a megújuló energia.

Az európai autógyártók aggódnak a védővámok miatt, mivel Kína fontos piac számukra, és függnek a kínai ellátási láncoktól, különösen az akkumulátorok terén. A vámok ellenére a kínai gyártók megőrizhetik árelőnyüket, ha hajlandóak elfogadni a kisebb profitot. Emellett a gyártás közelebbi telepítésével, például Magyarországra, ki lehet kerülni a vámokat.

A kereskedelmi háború elméleti kérdéseket is felvet, például hogy a nyugati ipar védelme fontosabb-e, mint a klímaváltozás elleni lépések felgyorsítása. Dani Rodrik közgazdászprofesszor szerint a kínai zöldipar állami támogatása segíti a klímaváltozás elleni harcot, és nem kellene ellene harcolni, mivel a zöldtechnológiák árának csökkenése elősegíti a zöld átállást.