Több mint hetvenötezer diák érettségizik hétfőn magyar nyelv és irodalomból

Hétfőn kezdetét veszi a magyar középiskolások érettségi időszaka, melynek első napján a magyar nyelv és irodalom vizsgákkal néznek szembe a diákok. A nemzetiségi nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal már múlt pénteken elindult az érettségi szezon, de a magyar nyelv és irodalomból történő vizsgázás több diákot érint.

Középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 tanuló ad számot tudásáról magyar nyelv és irodalomból. A következő hetekben összesen több mint 112 700 diák fog érettségizni 1161 helyszínen, és a végzős középiskolások száma meghaladja a 49 000-et.

Az érettségi követelményeinek változásával idén már nem lesz érvelés és gyakorlati szövegalkotás, helyette egy 20 pontot érő irodalmi kérdéssort kapnak a vizsgázók, ami aggodalmat válthat ki a lexikális tudásra épülő kérdések miatt. Az összehasonlító elemzés helyett témakifejtő esszét választhatnak a diákok.

A négyórás vizsga után a Telex élő adásában bemutatásra kerülnek a feladatok megoldásai. Az Oktatási Hivatal hivatalos javítási útmutatóját a vizsgát követő napon teszik közzé.

A hétfői vizsgára készülő diákok számára bizonytalanságot okozhat a megváltozott vizsgakövetelmények miatt várható feladatok. A korábbi években megszokott érvelés és gyakorlati szövegalkotás helyett idén egy 20 pontot érő irodalmi kérdéssor lesz a feladat. Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára egy olyan kérdéssort állított össze a Telex számára, amely hasonló lehet a hétfői vizsgán várhatóhoz, így a diákok tesztelhetik tudásukat. A tesztben feleletválasztós kérdések találhatók, és a helyes válaszok zöld, a helytelenek piros kerettel jelennek meg. A teszt a Telex cikkében érhető el.

Az új típusú magyarérettségi jelentős változásokat hozott, amelyek közül a legnagyobb az, hogy a középszintű vizsgán műveltségi tesztet kell kitölteniük a diákoknak, ami 20 pontot ér, és 18 éve nem volt példa a témakifejtő esszé visszahozására. A tanárok és a diákok egyaránt félnek az újításoktól, hiszen a tanárok körében érződik a pánik és a kapkodás, a diákok pedig aggódnak a változások miatt.

A szövegértési feladat megmarad, de új elemként nyelvtani feladatsorokat is hozzátesznek, amelyekkel eddig csak a szóbelin találkoztak a diákok. A műveltségi teszt kelti a legnagyobb riadalmat, mivel a diákoknak sokkal kevesebb idejük volt a készülésre, és a tanterv zsúfoltsága miatt a tanárok folyton rohantak, összefoglalásra, ismétlésre, gyakorlásra nem maradt idő.

A diákoknak a memoritereket írásban kell számon kérni, ami pontos ismeretet igényel a központozásról és a sorok végéről. A tanárok csak találgatják, hogy milyen nehézségi szintű lesz a teszt. A témakifejtős esszénél szöveggyűjteményt lehet használni, ami segíthet a diákoknak a dolgozatok tematikus összeállításában.

Az emelt szintű érettséginél nem történt olyan változás, ami rontotta volna a minőségét, sőt, egy pozitív elem is van: már nem egy alkalmilag kiválasztott szerző köré épül a műveltségi teszt. Azonban a középszintű érettségi „szörnyűbb lett”, az emeltnél van javulás is, ezért a tanárok arra biztatják a diákokat, hogy az emelt szintű vizsgát válasszák.

(A feladatokat délután értékeli majd Arató László, illetve Bacsó Péter, a Magyartanárok Egyesületének tagja, az Eötvös József Gimnázium tanára.)