A 2024-es Velencei Biennálé rekordokat döntő művészszáma

A kortárs művészet egyik legjelentősebb nemzetközi eseményeként számon tartott Velencei Biennálé idén rekordszámú, összesen 331 művészt vonultat fel, ami kiemelkedő növekedést jelent a korábbi évekhez képest.

A Velencei Biennálé minden évben lehetőséget teremt a művészek számára, hogy a világ legelismertebb szakembereinek és galériáinak figyelmébe kerüljenek, ezzel jelentős lökést adva karrierjüknek. A rendezvény kurátora, aki idén a Museu de Arte de São Paulo művészeti igazgatója, Adriano Pedrosa, a "Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere; Idegenek mindenütt" témát választotta az eseményhez, jelentős befolyással bír a kiállító művészek kiválasztásában.

A magyar képviseletet idén Nemes Márton látja el a "Techno Zen" című kiállítással, amely a Magyar Pavilonban kerül bemutatásra. A festőművész multimédiás, több érzékre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotása a technoszubkultúra és a digitális képalkotás tapasztalataira épül.

A Biennálé sajtótájékoztatóján bejelentették az Arany Oroszlán díj nyerteseit, melyeket őslakos művészek szereztek meg. A fő kurátori kiállítás díját a négy māori művészből álló Mataaho Collective, míg a Nemzeti Pavilon Arany Oroszlánját Archie Moore (Kamilaroi/Bigambul) kapta.

A nemzetközi kiállítás ígéretes fiatal résztvevőjének járó Ezüst Oroszlánt Karimah Ashadu nyerte el, aki a "Machine Boys" (2024) című videóját mutatja be.

Az Artnet kutatása alapján a 2024-es Biennálé sokkal széleskörűbb és változatosabb, mint a korábbiak. A Déli félteke művészei nagyobb számban vannak jelen, és olyan országok is képviseltetik magukat, mint Bolívia, Guatemala, Tádzsikisztán és Kamerun, amelyek korábban nem szerepeltek a fő kiállításokon.

A nem-nyugati alkotók aránya jelentősen nőtt, míg a nyugati művészek száma csökkent. Latin-Amerikából, a Közel-Keletről, Észak-Afrikából és más régiókból származó művészek aránya emelkedett.

Az idősebb művészek is nagyobb arányban vannak jelen az élő művészek között. Az 1950 előtt született alkotók a "Foreigners Everywhere" című kiállításon szereplő élő művészek mintegy harmadát adják, míg a fiatalabb generációk képviselete csökkent.

A művészvilágban az elmúlt évtized a "újrafelfedezések" korszakát élte, amikor a múzeumok és galériák igyekeztek helyreállítani a történelmi aránytalanságokat. A Velencei Biennálé fő kiállítása alapján ez a tendencia tovább folytatódik.

Források: Artnet, Artnews

Címlapkép: A Velencei Biennálé egyik helyszínének, a Giardini bejárata.