A világ autógyártó nagyhatalmainak összecsapása

Az autóiparban jelenleg két nagy sztori dominál: a kínai gyártók előretörése és az erőltetett ütemű elektrifikáció. Ezek a fejlemények feszült helyzetet teremtenek, ahol ellentétes érdekek és politikai döntések súlyos következményekkel fenyegetnek.

Az autóiparban zajló változások középpontjában Kína áll, amelynek előretörése az elektromos járművek piacán egyre inkább érezhető. Európában és Amerikában azonban aggodalomra ad okot a kínai termékek állami támogatásokkal való mesterséges áron tartása, amelyre az EU szubvenciós vizsgálatot is indított. Peking ezzel szemben a kiépített ellátási láncra hivatkozik, amely lehetővé teszi számukra az alacsony árú, de minőségi autók gyártását.

Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter Kínában tett látogatása során hangsúlyozta, hogy az állami támogatásokban részesülő termékek, mint az elektromos autók, napelemek és akkumulátorok exportjának növekedése fenyegetést jelent az amerikai munkahelyekre és vállalkozásokra. Yellen szerint a túlkapacitás problémája Kínában különösen az elektromos járműgyártás és a napelemek területén jelentkezik. Az amerikai pénzügyminiszter kijelentette, hogy az Egyesült Államok kész további intézkedéseket, például vámokat bevezetni a kínai termékekkel szemben.

Olaf Scholz német kancellár is Kínában járt, ahol a német vállalatok érdekeit képviselte, és figyelmeztetett a kínai áruk Európába irányuló dömpingjének visszaszorítására. Scholz hangsúlyozta, hogy a versenynek tisztességesnek kell lennie, és a szellemi tulajdonjogokat is tiszteletben kell tartani.

Az autógyártók közül a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz is jelentős részét realizálja értékesítésének Kínában, így a kereskedelmi kapcsolatok feszültsége közvetlenül érinti őket. Az európai autógyártók nehéz helyzetben vannak a kínai piacon, ahol az olcsóbb helyi elektromos autók erős versenyt támasztanak. Egy esetleges EU-s védővám bevezetése esetén Kína visszavágása komoly károkat okozhatna a német autóiparnak.

A kínai autógyártók európai terjeszkedése továbbra is napirenden van, és egy lehetséges megoldás lehet, ha a gyártást Európába hozzák. Az EU-s szubvenciós vizsgálat várhatóan novemberig zárul le, és annak eredményei döntően befolyásolhatják a jövőbeli kereskedelmi kapcsolatokat.