A pedagógusok teljesítményértékelésének kritériumai

Az Oktatási Hivatal közzétette a pedagógusok teljesítményértékelésének hivatalos szempontjait, melyek között szerepelnek a kompetenciamérések eredményei és az intézményeken kívüli programokban való részvétel is.

Az Eduline beszámolója szerint az Oktatási Hivatal (OH) a Belügyminisztériummal és a Klebelsberg Központtal egyeztetve, valamint a Nemzeti Pedagógus Kar véleményét is figyelembe véve hozta nyilvánosságra a pedagógusok teljesítményértékelésének szempontjait. Az értékelési szabályokat az OH honlapján tették közzé, ahol külön dokumentumokban ismertetik az egyes oktatási szintek – általános iskolák, gimnáziumok és szakgimnáziumok, óvodák, szakiskolák, valamint a készségfejlesztő pedagógusok – értékelési kritériumait.

Az általános iskolai tanárok teljesítményértékelésének szempontjai között megtalálhatóak a kompetenciaeredmények alakulása, az intézményen kívüli programokban való részvétel – mint például projektek, táborok, tanulmányi utak, múzeum- és színházlátogatások –, továbbá a pedagógusok szabály- és normakövető magatartása, etikus viselkedése, a szülőkkel és gondviselőkkel való kapcsolattartás és kommunikáció, valamint a felzárkóztatásra szoruló tanulók fejlesztése is.

A teljesítményértékelési rendszer tesztelése már a tavalyi évben megkezdődött. A Hivatal az érintetteknek – a Pedagógiai Oktatási Központjai közreműködésével – országos felkészítő programsorozatot is szervez a minél teljesebb körű információátadás érdekében.

Egy hete derült ki, hogy a szeptemberi 2024/2025-ös tanévtől indul a közoktatásban dolgozók új teljesítményértékelési rendszere. Az értékelőnek több szempont alapján kell pontokat adni a beosztottjának, összesen 100 pontot lehet kiosztani. 80 pont fölött kiemelkedő teljesítményűnek, 50-80 pont között átlagos teljesítményűnek, 50 pont alatt fejlesztendő teljesítményűnek minősülnek az érintettek.

A részletek az Oktatási Hivatal oldalán találhatók meg.