Az Utolsó előtti vacsora eltér a színházfogyasztásnak attól a hagyományától, ahol a közönség tagjai külön-külön költik el aznapi szellemi táplálékukat, majd idegenként távoznak. Ebben a tekintetben közelebb áll a performanszhoz, mivel az itt-és-mostban gyökerezik, és a közös élmények megélésére kíván rávilágítani nem csak színházi eszközökkel.

Az Utolsó előtti vacsora egy olyan világot teremt, amelynek még nincs megpecsételve a sorsa. A cirkusz műfajához közelít abban a tekintetben is, hogy a szabadság képzetét kelti: túlmerészkedik a célszerűségen. A képzelet burjánzásában gyökerezik, mint a lakoma, amelyet együtt fogyasztanak el az alkotók és a nézők.

Az est menüjét, Kereszty Gábor (Két Szerecsen, Goodbar, Fleischer Restobar) álmodta meg és készíti el. A gasztronómia, és a tánc önálló kifejezési mód, amelyek ezúttal találkoznak, hogy közös élményt nyújtsanak az est vendégeinek. Mindkettő világnyelv, amit földünk bármely pontján értenek, „beszélnek”.

A menüsor összeállítása által a gasztro-kultúra kiterjesztése történik a kulináris ingereken túl az előadást meghatározó szimbólumok irányába, amelyek kulcsszerepet játszanak a kortárs cirkuszi és táncelemekkel tűzdelt produkció létrehozásában.

Sosem látott, koreografált, egyedi szertartás épül a vacsora elfogyasztása köré. A hétköznapokban kiaknázatlan, szürreális lehetőségek öltenek testet: színházi előadás születik többnyire nonverbális eszközök használatával. Mindeközben teret kapnak a vendégek megnyilvánulásai, akik akár verbálisan, akár saját mozdulataikkal reflektálnak az előadásra, megmutatva így az alkalmi asztalközösségüknek személyiségük egyes aspektusait.

A performansz lényege az, ahogyan az ételsor terítékre és elfogyasztásra kerül, ahogyan az est vendégei kapcsolatba kerülnek egymással, ahogyan a nézők az est szerves részévé válnak, és mindaz, amit az előadás után élményként magukkal visznek. Az előadók – ha úgy tetszik, felszolgálók – Déri András, Engelmann András, Hován Marcell, Juhász Kata, Kudlák Eszti és Markó Fruzsina, a koncepció Lóky Tamásé, a koreográfus Juhász Kata.

A Juhász Kata Társulat bemutatója február 28-án lesz a Soul Stage-ben (Budapest, Erzsébet krt. 58. II. em. 11.), ami a címből láthatóan is lakásszínház. Az előadás asztalokhoz ültetett vacsora formájában zajlik. A performansz végén mindenkit maradásra, élmény feldolgozásra, beszélgetésre bátorít a produkció.

Fotó: Jóky Tamás