Hetekig tartó lezárások bénítják meg a budapesti vasúti áruszállítást

Augusztusban és a következő hónapokban többször is lezárják a Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat és a rossz állapotban lévő Gubacsi hidat, ami jelentős kiesést okozhat a nemzetközi kereskedelem számára fontos budapesti konténerterminálok esetében.

Augusztusban négy napra, majd a következő hónapokban négyszer három napra zárják le a Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat, valamint a Gubacsi hidat, ami miatt nem lesz elérhető vasúton az öt legnagyobb budapesti intermodális áruszállítási terminál egyike sem. A lezárások összesen 16 napig tartanak, és a G7 szerint ezek a korlátozások hasonlíthatók ahhoz, mintha a magyar gazdaság fő ütőereinek számító M1, M3, M5 és M7 autópályákon is lehetetlen lenne az áruszállítás.

A Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat azért kell lezárni, mert a fővárosi közútkezelő a téli iskolai szünetig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését. Ezek a vágányok kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával, és ebből ágazik ki a Csepel-sziget felé vezető Gubacsi híd szárnyvonala, amely az egyetlen elérhetőség a következő négy konténerterminál felé: MCC, METRANS, Masped, Budapesti Szabadkikötő, valamint az ötödik, legnagyobb fővárosi konténerterminál, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki.

A budapesti kombinált terminálok az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le, és kiemelkedő szerepet játszanak a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállításában. A szakemberek szerint a lezárások miatt hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben, növekedhetnek az áruszállítás költségei, ami rontja a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét. Emellett az országhatárokhoz közelebb lévő vállalatok magyar helyett határon túli terminálok felé fordulhatnak, ami forgalomveszteséget okozhat, és az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól, a költségvetés pedig adóbevételektől esik el.

A Gubacsi híd annyira rossz állapotban van, hogy már évek óta lépésben haladnak rajta a vonatok. Kisebb tömegű mozdonyokat kell használni, ami drága és lassú megoldás. Teljes felújítás nem lesz, mert nincs rá pénz, pedig 2017-es kormányhatározat van arról, hogy bruttó 10 milliárd forintért fel kell újítani a hidat. Egy idei kormányhatározat bruttó 44 milliárd forintból valósítaná meg a fejlesztést közvetlen uniós (CEF) forrásból; ez az összeg nincs felfüggesztve.

A Soroksári út feletti híd állapota a szakemberek szerint nem kritikus, így a teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.