M1-es autópályai tömegbaleset: Tizenhat hónap elteltével még mindig nincs gyanúsított

Tizenhat hónapja történt a tragikus tömegbaleset az M1-es autópályán, amely során egy ember életét vesztette és 39-en megsérültek, de a nyomozás még mindig nem zárult le, és senkit sem hallgattak ki gyanúsítottként.

A Népszava információi szerint a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság még nem zárta le a tavaly márciusban, Herceghalom térségében történt tömegbaleset ügyében folyó eljárást, és eddig gyanúsítotti kihallgatás sem történt. A hvg.hu által is beszámolt esetben egy porvihar jelentősen rontotta a látási viszonyokat, ami végül tömegszerencsétlenséghez vezetett, 40 gépjárművet érintve, melyek közül 19 totálkárosra sérült.

Henézi Diána Sarolta, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa szerint nem ritka, hogy egy ilyen ügy elhúzódik. Általában egy baleset rekonstrukciójára 1+1 hónap áll rendelkezésre, de a nagyszámú résztvevők miatt ez az időtartam meghosszabbodhat. Egy átlagos balesetnél 80-120 oldalnyi iratanyag keletkezik, míg ebben az esetben több száz oldalra tehető. Gyakran előfordul, hogy az ügy 1,5-2 év után jut el a baleseti rekonstrukció és ítélethozatal szakaszába.

Henézi Diána Sarolta hozzátette, hogy a baleset okozója általában az autósok közül kerül ki, és ritkán vonják felelősségre a közútkezelőt. Egy példán keresztül magyarázta, hogy még egy hatalmas kátyú miatt bekövetkezett dupla defekt esetében is az autóst nevezték meg felelősként, nem a közútkezelőt, mivel nem a látási és időjárási viszonyoknak megfelelően választotta meg a sebességét. Azonban a szakértő szerint a közútkezelő is lehet vétkes, de nem jellemző, hogy felelősségre vonják.

A balesetben részt vevő bármelyik sofőr lehet gyanúsított, ha nem tartotta be az időjárásnak megfelelő követési távolságot és sebességet. A rendőrség mégsem korlátozta az autópálya forgalmát a baleset előtt, annak ellenére, hogy két órával korábban nem messze a porviharos tömegkarambol helyszínétől hasonló körülmények között ütközött egy kamion és egy személyautó is. Ellentmondásos szemtanúi nyilatkozatok vannak arról is, hogy az autópálya-kezelő hogyan és miről tájékoztatta az autósokat az elektronikus táblákon.

A tömegbaleset több megrázó jelenete közül arról is előkerült egy videó, hogy egy, a rossz látási körülmények ellenére is 90 kilométer per órás sebességgel haladó kamiont balról megelőzi egy kocsi, majd belecsapódnak az előttük álló autókba. Egy másik felvételen az látszik, ahogy egy anyuka gyalogol kisgyerekekkel a sztráda elválasztósávjánál. Tőlük pár méterre mindenfelé autóroncsok. Óriási a por és a füst, körülöttük látható, hogy a személyautók mellett kamionok is karamboloztak. Van, amelyik a korlátot is áttörte, és úgy tört össze egy kocsit.

A Bicskei Önkormányzati Tűzoltóság csapata ért ki először a helyszínre, és 11 órán keresztül végezték a mentőakciót a tavalyi baleset után. Polgár Viktor, a helyi tűzoltóság elnöke szerint ha több információval rendelkeznek, hamarabb is ki tudtak volna érni. „Olyat láttunk, amit nagyon sokan még nem. Mi sem láttunk még ilyet… A gyerekek és a nők fel-alá rohangáltak, nem tudták, mit csináljanak, mindenki segítségért kiáltozott" – mondta akkor a tűzoltó.