A bősi erőmű körüli magyar–szlovák vita előrehaladása

Évtizedek óta húzódó, érzékeny téma a bősi erőmű és a Duna ügye a magyar–szlovák kapcsolatokban, de a közelmúltban felgyorsultak a tárgyalások a két ország között.

A bős–nagymarosi vízerőműrendszer megépítéséről hozott döntés fél évszázada történt, azonban a nyolcvanas évek végén a rendszerváltás és az identitás szimbólumaként is funkcionált az ügy mindkét országban. Magyarország egyoldalúan felmondta az államközi szerződést, Szlovákia pedig válaszul elterelte a Dunát Dunacsúnnál. A hágai Nemzetközi Bíróság ítélete szerint mindkét fél hibás volt, és megállapodásra szólította fel őket.

A tárgyalások azóta is zajlanak, hol gyorsabban, hol lassabban, környezetvédelmi és társadalmi aggályok miatt. Czepek Gábor, aki a magyar–szlovák energetikaiinfrastruktúra-fejlesztésért felelős kormánybiztos, a győri rendezvényen beszélt arról, hogy a tárgyalások jól haladnak, és három fordulón már túl vannak. Júliusban Bősön újabb egyeztetés lesz, de a részletekről nem számolt be.

Czepek Gábor szerint még az idén vagy a jövő év elején előterjeszthetik a megoldási javaslatokat, amelyek a korszerű vízgazdálkodásra, az ökológiai egységre és a villamos energetikai kérdésekre fókuszálnak. Részleges megállapodások is születtek már, például a Szigetköz és a Csallóköz közös tájegységként való kezeléséről, valamint a két dunai ágrendszer közötti átjárhatóság lehetőségéről. A térségben a négy fenékküszöbös megoldás javaslatát terjesztették elő, de Szlovákia álláspontja szerint még nincs döntés a fenékküszöbökkel kapcsolatban.

Az Insula Magna program száz projektet dolgozott ki a bős–nagymarosi kérdéskör gyakorlati megoldására. A program célja, hogy a Szigetköz–Csallóköz térsége határon átnyúló, fenntartható fejlesztési területté váljon. Az Energiaügyi Minisztérium támogatja a programot, és arra kérte a projektgazdákat, hogy jelöljék ki a top 10 projektet, amelyekhez forrásokat próbálnak majd szerezni.

A tárgyalások során felmerült a bősi erőmű csúcsra járatásának kérdése is, és a lehetőség, hogy Magyarország kedvezményes áron vásároljon áramot Szlovákiától. A bősi erőmű nyolc Kaplan turbinája akár 720 megawatt energiát képes termelni, és évente 15 ezer hajó, 28 500 utazó, valamint több mint 6 millió tonna rakomány halad át a hajózsilipjein.

Navracsics Tibor, közigazgatási és területfejlesztési miniszter a győri rendezvényen kiemelte, hogy a szigetközi–csallóközi térség határ ellenére kezd összenőni, és a közös fejlesztések a jövőben elkerülhetetlenek lesznek. Rajka gyakorlatilag Pozsony elővárosának tekinthető, és a szlovákok átköltözése a szigetközi oldalon még nem fejeződött be.