Megvezeti-e az IQOS tulajdonosa a fogyasztókat?

A Philip Morris International vállalatot, amely az IQOS eszközök gyártója, egészségügyi kampányolók támadják a múltbéli szabályzatok meghamisítása miatt, éppen azelőtt, hogy az Egyesült Államok piacán bevezetnék a terméket.

A világ legnagyobb dohányipari vállalataként ismert cég dollármilliárdokat fektetett a termék fejlesztésébe, amelyet a befektetők a jövőbeli növekedés kulcsának tekintenek. Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) engedélye azonban még hiányzik ahhoz, hogy a terméket a világ második legnagyobb dohánypiacán értékesíthessék.

Hat dohányzásellenes és egészségügyi csoport, köztük a Campaign for Tobacco-Free Kids, az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia és az Amerikai Tüdőgyógyászok Szövetsége levélben fordult az FDA-hoz, hogy ellenezzék az IQOS-szal kapcsolatos kérelmeket, amelyeket a Philip Morris International nyújtott be.

A kampánycsoportok szerint a PMI megsértette az FDA utasításait, amikor azt sugallta, hogy az IQOS kisebb kockázatot jelent, mint a cigaretta. A csoportok négy példát hoztak fel, amelyek az Egyesült Államokban, a Fülöp-szigeteken, Mexikóban és Kazahsztánban történtek.

Egy készülő független tanulmány szerint az IQOS felhasználók jóval kisebb arányban hagyták abba a hagyományos cigarettát, mint ahogy a PMI állítja. Az ITC adatai szerint Japánban és Koreában az IQOS-használók alacsonyabb arányban szoktak le a hagyományos dohányzásról.

Ezek a körülmények befolyásolhatják, hogy a PMI-nek engedélyezni kellene-e az IQOS forgalmazását az Egyesült Államokban. Az FDA közölte, hogy megkapta a levelet, és közvetlenül a feladónak fog válaszolni, de további megjegyzéseket nem kívántak fűzni az ügyhöz.

Az FDA először 2019-ben engedélyezte a PMI számára az IQOS egy régebbi változatának értékesítését, és lehetővé tette, hogy a terméket úgy forgalmazzák, mint ami csökkentett expozíciót kínál a káros vegyi anyagoktól a dohányzók számára, amennyiben teljesen átállnak a hagyományos termékekről.