Egymilliós fizetés is hazavihető, de több ezren hiányoznak a szakmából
Egy korábban népszerű és elismert szakma nimbuszának visszaállításáért folytatnak küzdelmet a járműipar szereplői. Az autószerelés és -karbantartás nemcsak hogy a jövőben is elengedhetetlen, de biztos karrierlehetőséget és kiemelt kereseti lehetőséget is biztosíthat. A szakma ugyanakkor elöregedőben van, az iparági szereplők a megfelelő létszámú és minőségű utánpótlás után kutatnak.
Sikeresen lezajlott az Autós Nagykoalíció (ANK) és az Autószerelők Országos Egyesülete (AOE) által minden tanévben megrendezett Autós Szakmák Tanulmányi Versenye (ASZTV), amelynek célja a járműjavítói hivatás népszerűsítése, illetve fontosságára való figyelemfelhívás. A verseny országos lefedettségét jól szemlélteti, hogy 23 szakképző intézményből 132 darab kétfős csapat jelentkezett. Az idei döntőt május 31-én a győri Széchenyi István Egyetemen rendezték, amely egyben támogatója is a versenynek.
Nemcsak az iskolaválasztás, felvételi időszakában, hanem egész évben arra biztatjuk a fiatalokat, hogy válasszák az autószerelő szakmát, mert általa egy szép, valamint az elkövetkező évtizedek viszonylatában biztos, jó kereseti lehetőségekkel kecsegtető karrierlehetőséget kapnak – mondta Knezsik István az Autós Nagykoalíció, valamint a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
A sok tudás, sok pénzt érhet
Ez a szeretet pedig akár havi nettó egymillió forintot is jelenthet egy járműjavító számára. De nemcsak emiatt lehet vonzó a pálya egy fiatalnak. A technológiai változásoknak köszönhetően kihívást, ugyanakkor biztos jövőt is jelentő szakmává avanzsálódott az autószerelés.
Az autószerelői szakma, vagy ahogy már a felturbózott szakképzési rendszerben hívják, gépjármű-mechatronikai technikusok képzése 40 oktatási központban is elérhető. Egyre több készség elsajátítására van szükség, hiszen ma már nem egy autószerelő tevékenykedik egy kocsin, hanem mindjárt három szakember.
- Egy kvázi „lakatos”, aki a mechatronikai javításokat végzi például a futóműnél.
- A hibridek, tisztán elektromos autók világában ma már szükség van erősáramú villanyszerelőre.
- Továbbá egy komplex informatikai tudással felvértezett technikus is elengedhetetlen, aki a diagnosztika területén jártas.
„Sokan úgy szocializálódtak, hogy egy autószervizbe, egy szerelőhöz hordják autójukat karbantartásra, javításra, aki majd mindent megold. Ám olyan mértékben specializálódott az autójavító szakma, hogy egy szervizen belül 4–6 ember összetett tudása szükséges egy jármű problémájának diagnosztizálásához, javításához. Ez pedig sok idővel és pénzzel jár” – mondta az ANK elnöke.
Elöregedő szakma, nincs elég utánpótlás
Sajnos azonban nincs elég szakember, és az utánpótlás sem áll túl fényesen. Bár egyre több autószerelői szakmai képesítést szerző fiatal marad a területen, de még mindig nem elég. Egy tanévben országos szinten megközelítőleg ezer diák kezdi meg tanulmányait valamely járműjavítói, -karbantartói szakon, ám közülük mindössze 120–150 fő szeretne a szakmában maradni.
Ma Magyarországon 32 ezer fő tevékenykedik a járműjavító, -karbantartó területen alkalmazottként, illetve vállalkozóként. Évente 120–150 fővel nem lehet pótolni az ennél jóval nagyobb létszámban távozókat, főként a nyugdíjba vonulókat, ehhez évi 700-ra kellene felduzzasztani az utánpótlás létszámot – mutatott rá Knezsik István.
Múlt, jelen, jövő
„A járműjavítás területén összeér a múlt, a jelen és a jövő. Ez a múlt és a jelen autóinak karbantartását, javítását, illetve a jövő technológiáinak megismerését jelenti. A jövőről pedig reális képet kapniuk a fiataloknak, mert annak tükrében fognak szakmát, foglalkozást választani” – hangsúlyozta Knezsik István.
A technológiai változásokkal, illetve a 12 féle hajtáslánccal kapcsolatban Knezsik István korábban az Indexnek úgy nyilatkozott: könnyen zsákutca lehet, hogy az Európai Unió kizárólag az elektromos hajtású járművekre tett fel mindent. Ezt a vélekedést kormányzati oldalról is megerősítették, felhívva a figyelmet, hogy az elektromos autók egyoldalú erőltetése tönkre is teheti az európai autóipart.