Kötelező biztosítás az e-rollerekre

Keddtől kötelező a biztosítás az e-rollerekre, és a használóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a jármű biztosítással rendelkezzen. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) felhívja a figyelmet, hogy a rollereseknek érdemes összehasonlítaniuk a különböző biztosítási ajánlatokat, mivel jelentős mértékű díjeltérések lehetnek a kínálatban.

Az e-rollerek használata során a vezetőknek kötelezően rendelkezniük kell a biztosításról szóló igazolással, amit közúti ellenőrzés során be kell tudniuk mutatni. Bérlés esetén is a használónak kell meggyőződnie arról, hogy az adott járműre kötöttek-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t). A biztosítótól kapott igazolás lehet papíralapú vagy elektronikus, mivel a személy- és haszongépkocsikkal szemben, megfelelő egyedi azonosító hiányában, ezekről a járművekről nincsen központi biztosítási nyilvántartás.

A biztosítási alkuszok tapasztalatai szerint a rolleresek többsége már évi 10 ezer forint alatt is találhat megfelelő kötelező biztosítást. Az FBAMSZ szerint ennyit mindenképpen érdemes kifizetni, a büntetés elkerülésén túl azért is, mert ezekkel a járművekkel is könnyen lehet akár milliós károkat okozni. Azonban a díjak mértéke jelentősen szóródhat, és vannak olyan biztosítók, amelyek több százezer forintot is elérő éves összegeket szabnak meg, mivel egyelőre nem kívánnak rolleres ügyfeleket szerezni. Ennek elsődlegesen az lehet az oka, hogy jelenleg még hiányoznak az ilyen járművekre vonatkozó KRESZ-előírások, így a kockázat valódi mértékét sem lehet pontosan meghatározni.

Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja kiemelte, hogy az elektromos rollerekkel könnyen okozhatók akár milliós károk is, és a kötelező biztosítás csak a másoknak okozott károkat téríti. Emiatt érdemes balesetbiztosítást is kötni a saját védelem érdekében. A kis méretű kerekek és a sok helyen rossz útburkolat miatt szinte bizonyossá tehető, hogy előbb-utóbb mindenki átél kisebb-nagyobb balesetet ezzel a járművel.

A hatályos törvényi előírások szerint a roller használója felel azért, hogy az adott jármű rendelkezik-e kgfb-vel, és ezt ellenőrzés során neki kell igazolnia. A bérrollerek esetében a biztosítást a bérbeadó cég köti meg, de az ügyfél felelőssége, hogy a kölcsönzés megkezdése előtt meggyőződjön a kötelező meglétéről.

Az e-rollerekre a járművek tömege és tervezett sebessége függetlenül kell biztosítást kötni: 14 km/óra tervezett sebesség felett a 25 kilogrammnál nehezebb rollerek az érintettek, 25 km/óra tervezett sebesség felett viszont tömegtől függetlenül mindegyik. Egyelőre azonban az sem tisztázott, hogy a hatóságok a helyszínen hogyan állapítják majd meg, hogy az adott járműnek mi a tervezett sebessége.

A FBAMSZ szakértője szerint a rollerek tulajdonosainak célszerű a különböző ajánlatokat összehasonlítaniuk, amire a biztosítási alkuszok egyszerűen és gyorsan elérhető kalkulátorai akár online, akár személyes formában rendelkezésre állnak. Az e-rollerek biztosítási díjait gazdájuk lakóhelye is befolyásolja, így Budapesten, ahol ezeknek az eszközöknek nagyjából 39 százaléka található, várhatóan többet, míg vidéken kevesebbet kell fizetni.