A repülőjáratok késésének megakadályozása: civil szervezetek a megoldás útján

Egy vidéki civil szervezet szerint a fapados légitársaságok szolgáltatásaiból hiányzó elemek pótlásával és törvénymódosítással lehetne javítani az utasok helyzetén. Tuzson Bence igazságügyi miniszter súlyos bírságokat helyezett kilátásba a légitársaságok számára a súlyos járatkésések miatt.

Az utóbbi időben egyre több a késés a budapesti repülőtéren, ami komoly problémákat okoz az utasoknak. Tuzson Bence igazságügyi miniszter a hatóságokat a lehető legszigorúbb fellépésre utasította a légitársaságokkal szemben, és elfogadhatatlannak nevezte az utasokkal szembeni érzéketlen bánásmódot.

Jelenleg 13 hatósági ellenőrzés folyik öt légitársasággal szemben, és amennyiben szabálysértést állapítanak meg, akkor a bírság akár a nettó árbevétel 5 százaléka, de legfeljebb 650 millió forint is lehet.

Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint a megoldás a törvény módosítása lenne, amely kötelezné a nagyobb utasforgalmú légitársaságokat személyes ügyfélszolgálat nyitására. Az egyesület szerint a fapados légitársaságok gyakran nem biztosítanak megfelelő panaszkezelést.

Az Atka Egyesület a Ryanair ellen indított pert, hogy kötelezzék őket személyes ügyfélszolgálati iroda nyitására Magyarországon. Céljuk, hogy a fogyasztóvédelmi előírások megsértésével ne lehessen versenyelőnyre szert tenni.

A szervezet szerint a nagy utasforgalmú légitársaságoknak, valamint olyan vállalatoknak, mint a Facebook és a JTI, kötelezővé kellene tenni a személyes ügyfélszolgálatot, ha országszerte legalább 15 megyében élő fogyasztókkal kötnek évente nagy számú szerződést.

Az Atka Egyesület azt is szeretné elérni, hogy törvény kötelezze a légitársaságokat az utasok SMS-ben és emailben történő értesítésére, ha késik a gépük. Emellett szorgalmazzák, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságokért ne a jogalkotásért felelős igazságügyi miniszter legyen felelős, hanem külön működjön a fogyasztóvédelmi jogalkotás és jogalkalmazás.

Az utasoknak fel kell készülniük arra, hogy esetlegesen több órát kell majd a terminálon tölteniük, mivel a késések és törlések Európa-szerte és Budapesten is jelentős problémát jelentenek. Hajdú Péter és családja például a Wizz Air egyik járatának többszöri késése miatt kénytelen volt másik légitársaság járatára jegyet venni, hogy időben hazaérkezzenek.

Az Atka Egyesület és az Igazságügyi Minisztérium álláspontjának tisztázása érdekében kérdéseket küldtünk nekik, és válaszaik érkezése után frissítjük az információkat.