Az angyalföldi iskolaőr életet mentett

Az iskolaőrök nem csak a rend fenntartásában, hanem a diákok mentális egészségének védelmében is fontos szerepet játszanak, amint azt egy angyalföldi eset is bizonyítja.

Az idei tanév során az iskolaőröknek több alkalommal is be kellett avatkozniuk: testi kényszert 36 alkalommal, bilincset négyszer, vegyi eszközt háromszor, rendőrbotot egyszer alkalmaztak. Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára beszámolt arról, hogy több éles helyzet is adódott, például diákok verekedtek, vagy feldühödött rokonok zavartak meg iskolai rendezvényeket.

Az iskolaőrök feladata azonban nem csak a fegyelmezésre korlátozódik. Pavanello Ervin, aki egy nagy angyalföldi középiskolában teljesít szolgálatot, úgy véli, hogy a munkájuk része a nevelés és a pszichológiai támogatás is. Ő maga is részt vett egy olyan esetben, amikor egy depressziós gyermek életét mentette meg. Az iskolaőr észrevette, hogy a gyermek már több napja magányosan ül a sarokban, és a közeledésre zárkózottan reagált. Később a diák elárulta, hogy öngyilkossági gondolatai vannak, mire az iskolaőr azonnal értesítette a gyermekvédelmet és az iskolaigazgatót.

A gyermekkel később pszichológus is foglalkozott, és miután javult az állapota, megköszönte az iskolaőrnek, hogy megmentette az életét. Pavanello Ervin büszke arra, hogy segíthetett.

Takács Borbála, egy másik iskolaőr, aki általános iskolában teljesít szolgálatot, hangsúlyozta, hogy bár ott nyugodtabb a helyzet, mégis számos feladatuk akad. Ő is igyekszik a diákok barátjaként viselkedni, hogy ne tekintsenek rá mumusként. Takács egyszer egy eltűnt diákot is megtalált, és elsősegélyt is nyújtott már.

Az iskolaőri program 2020-ban indult, és azóta jelentősen nőtt a résztvevők száma. A jelentkezők pedagógiai, pszichológiai és rendészeti kiképzésen vesznek részt, mielőtt munkába állnának azokban az iskolákban, ahol szükség van rájuk. A most záruló tanévben 738 iskolaőr teljesített szolgálatot, ami jelentős növekedés a 2020-as 504 főhöz képest.