Akár 200 ezer forintos kártérítést is kaphatnak a pórul járt légiutasok

A fogyasztóvédelem harcba szállt a légitársaságokkal a kaotikus állapotok és a megnövekedett panaszok miatt. Az utasokat érintő káosz egyes európai reptereken kialakult, és a légitársaságok nem mindig tájékoztatják megfelelően az érintetteket.

Az idei nyár több fogyasztói panaszt hozott, mint általában, és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) is számtalan megkeresés érkezett. Az utasok jelentős késésekről, többször módosított majd törölt járatokról számoltak be, ami különösen azokat érinti rosszul, akik szabadságukat szeretnék élvezni vagy éppen hazatérni a nyaralásból.

Baranovszky György, a szövetség ügyvezető elnöke szerint a légitársaságok nem mentesülhetnek a tájékoztatási kötelezettség alól, és kötelesek tájékoztatni az utasokat a késésekről, járattörlésekről és az átfoglalás lehetőségéről.

Jár a kártérítés

A légitársaságok kötelezettségei közé tartozik az átfoglalás, étkezés és frissítők biztosítása, éjszakai szállás és transzfer, valamint ingyenes telefonhívások biztosítása is. Az utasok 250 és 600 euró közötti kártérítésre is jogosultak lehetnek a járat távolságától függően, amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmények okozták.

Öt óránál hosszabb késés esetén az utasok elállhatnak az utazástól és visszakérhetik a jegyárát, míg három óránál hosszabb késéssel érkező járatok esetén is járhat kártérítés, ha nem rendkívüli körülmények állnak a háttérben.

A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal is eljárás indított több légitársasággal szemben a jogszabályoknak nem megfelelő magatartás miatt.

Az érintett utasok nem maradnak tanács nélkül, hiszen a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez, a kormányhivatalhoz, a békéltető testületekhez vagy az Európai Fogyasztói Központhoz is fordulhatnak segítségért.