Villámcsapás ért egy Wizz Air járatot

Június 22-én reggel egy Wizz Air Londonba tartó járatát villámcsapás érte, amelyet egy utas videóra vett és megosztott egy közösségi csoportban.

A W62201-es járat Airbus A321-271NX típusú repülőgépét érte a villámcsapás, amelyet az utasok épségét nem veszélyeztetve, a gép zavartalanul túlélt. Az eseményt egy utas rögzítette és a Légiközlekedés – Repülés – PlaneSpotting Facebook-csoportban osztotta meg. A felvétel során a repülőgép éppen egy sűrű zivatarfelhőn haladt át, amikor a villám a gép orrába csapott be, és a töltés egy része a szárnyakon keresztül távozott. A lassított felvételen jól látható, ahogy a villám több ponton is áthalad a gépen. Az utasok közül volt, aki az eseményt észre sem vette, és végigaludta az utat. "Egy kis döcögés volt, semmi más!" – írta az egyik utas a videóhoz fűzött kommentben.

A repülőgépek tervezésekor figyelembe veszik a villámcsapások lehetőségét, így a gépek Faraday-kalitkaként funkcionálnak. Az alumíniumból és más vezető fémötvözetekből készült géptörzs elvezeti az elektromos töltést, így az utasok biztonságban vannak. A repülőgépek műszerei és berendezései is védve vannak a túlfeszültség ellen, tehát a villámcsapás nem okoz bennük kárt. Statisztikák szerint egy átlagos repülőgépet évente egy-két alkalommal ér villámcsapás, de ezek ritkán vezetnek légi incidensekhez.

Az rtl.hu szerint, bár a földön állva, a szabad ég alatt éri az embert villámcsapás, az jó eséllyel végzetes eredménnyel jár, ám egy repülőgép zárt törzsében ülve néha észre sem veszik az utasok, hogy járatukba villám csapott. Ennek köszönhető, hogy annak ellenére, hogy a statisztikák szerint egy átlagos utasszállító vagy cargo gépbe évente egyszer-kétszer belecsap a villám, olyan hírt nem hallani, hogy emiatt történt volna légi incidens.