Az Apple Pay hibája miatt tömeges téves levonások Magyarországon

Szerda délután és este az Apple rendszerében hiba történt, aminek következtében indokolatlanul tömegesen terheltek meg magyar bankszámlákat. A probléma az Apple alkalmazásboltjában keletkezett, és a bankok szerint a tévesen levont összegeket minden érintett visszakapja.

Számos olvasó jelezte, hogy az Apple váratlanul több tranzakcióban levonta számlájukról a pénzt. Egyikük például arról számolt be, hogy hét tranzakció során összesen 80 ezer forintot vontak le az erstés kártyájáról. Másoknál a limitbeállítások miatt nem történt meg a levonás, de a jelenség tömegesen érintette a hazai banki ügyfeleket, banktól és kártyatípustól függetlenül. Az RTL sztárja, VV Greg is az áldozatok között volt, aki három tranzakció során összesen 20 ezer 270 forinttal lett megkárosítva.

A bankok közleményei szerint az Erste, az MBH Bank, a Raiffeisen és az OTP is megerősítette, hogy a hiba külső partnernél keletkezett, és már dolgoznak a megoldáson. Az Erste azt ígéri, hogy az érintett ügyfelek automatikusan visszakapják a pénzüket, míg az MBH Bank és a Raiffeisen is hasonlóan kommunikálta, hogy a téves tranzakciókat korrigálni fogják. Az OTP szerint több banknál is tömeges, indokolatlan terhelések történtek.

Az esetek elkerülése érdekében két óvintézkedést javasolnak: az egyszer használatos digitális kártyák használatát, valamint a banki limitek beállítását, amelyek csökkenthetik a veszteségeket. Az MNB adatai szerint az idei első negyedévben a csalók mintegy 16 milliárd forintot loptak el a magyarok bankszámláiról, ebből a kártyás csalások 2,7 milliárd forintot tettek ki.

Az Erste a hibát egy külső partnernél bekövetkezett technikai problémának nevezte, és jelezte, hogy már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel a probléma megoldása érdekében. Az MBH Bank és a Raiffeisen is hasonlóan kommunikálta, hogy a téves tranzakciókat jóvá fogják írni. Az OTP Bank is megerősítette, hogy tudnak a tömeges, indokolatlan terhelésekről, és a szakembereik haladéktalanul megtették a szükséges intézkedéseket.

Nem az Apple Pay a ludas

A június 26-án történt tömeges pénzlevonások során nem az Apple Pay mobiltárca szolgáltatás volt érintett, hanem az Apple ID-hoz kötött fizetőeszközökön keresztül történtek a zárolások. Az érintett felhasználók visszajelzései alapján különböző (akár már megszüntetett) előfizetések vagy korábbi vásárlások összegeivel lettek ismét zárolva, egy mostanáig ismeretlen hiba folytán.

Az Apple ügyfélszolgálata nem adott egyértelmű választ arra, hogy a hibákat követően automatikusan meg fog-e történni a visszatérítés mindenkinél, vagy csak akkor, ha az érintett jelzi a problémát. Az érintetteknek érdemes felkeresni telefonon a támogatási részleget, mivel minden ügyet külön kezelnek.

Hogyan előzhetjük meg az ilyen helyzeteket?

Az Apple ID egyenlegének előre feltöltése lehet egy potenciális megoldás, mivel az Apple pénztárcát, és az arra előre feltöltött egyenleget nem érintette a probléma. Ezzel a módszerrel a profilhoz kötött kártya helyett az egyenlegből költ az adott Apple ID, amikor vásárlás történik az Apple ökoszisztémán belül.

Emellett a virtuális bankkártya használata is ajánlott, ami segíthet elkerülni, hogy csalás áldozatává váljunk, túl sokat költekezzünk, baj esetén pedig könnyen letiltható és pótolható. A digitális kártya egyre több helyen érhető el, és a mobilbanki applikációból is igényelhető.

Mi történhetett?

A hiba valószínűleg technikai jellegű volt, és nem kibertámadásról van szó. A hibát okozó fél azonosítása még folyamatban van, de a bankok és a kártyatársaságok már dolgoznak az ügyön. A probléma nem csak Magyarországot érintette, és nem csak az Apple Payen keresztüli tranzakciók voltak érintettek, hanem más fizetési szolgáltatók, mint például a Wise és a Revolut is érintettek lehetnek. A hiba forrása a fizetéseket feldolgozó szolgáltatóknál (payment processor) is lehetett.

Az ügyben kerestünk a jegybankot is, későbbre ígértek választ, amint az megjön, cikkünket frissítjük.