Ezek a lehetőségei és a veszélyei Tisza Párt európai parlamenti útjának

Választói megszavazták, hogy előzetes ígérete ellenére, mégis felvegye európai parlamenti mandátumát Magyar Péter, akinek pártját tárt karokkal várja az Európai Néppárt. A képviselőség egy sor ajtót kinyithat, ugyanakkor vannak kérdőjelek és buktatók is.

Az európai parlamenti választás eredménye és a néppárti döntés értelmében a Tisza Párt a jövőben hét képviselővel is erősítheti az Európai Néppárt frakcióját. Kovács János, a PegaPoll vezető elemzője az Indexnek azt mondta, ez jelentős nemzeti delegációt jelent a néppárti képviselőcsoportban, és nemzetközi kapcsolati hálót hozhat létre, ami az európai politikában befolyássá alakulhat, magyarországi viszonylatban pedig a kormányképességbe vetett választói bizalmat erősítheti.

Kovács János rámutatott, hogy a Tisza Párt számára különösen fontos lehet ez a pozíció, ha Orbán Viktor erőfeszítései ellenére nem jön létre Európában egy szoros jobboldali szövetség, és a magyar kormánypártok képviselői a következő öt évben is a függetlenek közé kényszerülnek. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a Tisza Párt számára vannak kérdőjelek és buktatók, például a párt közszereplést vállaló tagjainak nyilatkozatai és politikai akciói, valamint a stratégiai kérdésekben való állásfoglalás terén.

Az elemző szerint Magyar Péter európai parlamenti képviselősége előnyökkel és hátrányokkal is járhat a Tisza Párt további építkezése szempontjából. Az európai parlamenti megbízatás és egy párt irányításának feladatai külön-külön is teljes embert kívánnak, és az időbeli terhelés jelentős lehet. Tarr Zoltán lesz a Tisza Párt európai parlamenti delegációvezetője, hogy Magyar Péternek több ideje legyen a pártépítésre, de a választók tőle várják a politikai iránymutatást és a válaszokat.

A Néppárt képviselőcsoportján belül Magyar Péter kettős prés alá kerülhet politikailag szenzitív kérdésekben, mivel egyrészt a pártcsaládja elvárásainak megfelelő álláspontot kell képviselnie, miközben a magyar nemzeti érdek vagy a hazai közhangulat figyelembevétele ellentétes állásponthoz vezethet. Kovács János szerint a politikai ellenfelek számára a képviselői aktivitás, a szavazási rekord és a javadalmazás kérdései magas labda lehetnek.

Európai parlamenti képviselőként Magyar Péternek komoly lehetősége lesz az intenzív kapcsolatépítésre a Néppárt képviselőcsoportján belül, és politikai gesztusokat is kaphat, amelyek Orbán Viktor ellen szólnak. Az elemző szerint, ha Magyar Péter le akarja győzni Orbán Viktort, az európai politika plénumán is meg kell mutatnia, hogy rendelkezik vízióval és képes vitába szállni az ellenfele által kínált valóságértelmezéssel és jövőképpel.

Az európai parlamenti képviselők mandátuma bizonyos jogokat is biztosít a nemzeti törvényhozásban, mint például a felszólalási jogot, a bizottsági részvétel lehetőségét és a tájékoztatáskérést. Ezek az eszközök korlátozottan alkalmasak a parlamenti színtér politikai kommunikációs fegyverré alakítására, de erőteljes médiafigyelmet vonzhatnak.

Lázár János, építési és közlekedési miniszter a Rádió 7-nek adott interjúban kiemelte, hogy a Tisza Párt döntése, hogy nem indított jelöltet Hódmezővásárhelyen, meghatározó volt a választás kimenetelében. A miniszter szerint a Fidesz 44,5 százalékos eredménye európai rekordnak számít, és bár a városban vereséget szenvedtek, a kormányzati politika békepárti irányvonalát erősítette meg a választások eredménye.

Lázár János továbbá hangsúlyozta, hogy a helyi választásokat önmagukban kell szemlélni, és a vereséget nem szabad győzelemnek hazudni. Hódmezővásárhelyen a városvezetésre hárul minden felelősség, és a jövőbeni lemaradásokért nem a kormányt kell majd okolni. A miniszter harcos típusként jellemezte magát, és kijelentette, hogy továbbra is küzdeni fognak az elveikért.

A miniszter három fontos feladatot is megnevezett: 2026-ban nem indul az egyéni választókerületi mandátumért, de politikai ambíciói vannak, és a Fidesznek el kell döntenie, hogy hogyan politizál majd a jövőben Hódmezővásárhelyen. Emellett a helyi iparűzési adó reformját fogja javasolni a kormánynak, ami megszünteti az eddigi rendszert. Az Európai Unió közlekedéspolitikája, az új KRESZ és az új személyszállítási alkotmány is a nyári feladatai közé tartozik.