KRESZ-módosítás: a halottszállító is használhatja a buszsávot?

Már egy ideje az Építési és Közlekedési Minisztérium széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetésbe kezdett a KRESZ megreformálása érdekében. A változásokról kérdeztük Pető Attila közlekedési szakértőt.

Pető Attila, a Kreszprofesszor néven ismert szakértő szerint fontos, hogy végre hozzányúltak a közlekedéssel kapcsolatos jogszabályokhoz, és a KRESZ-hez közel 40 jogszabályt kell igazítani. A közös gondolkodás a következő területeken indult el:

  • a KRESZ magatartási szabályai,
  • a humán tényezők,
  • a szankciórendszer,
  • az infrastruktúra,
  • a járműműszaki feltételrendszer.

A cél, hogy 2025 márciusában a szaktárca egy átdolgozott KRESZ jogszabályt tudjon a parlament elé terjeszteni.

Magyarországon jelenleg 4 millió ember rendelkezik vezetői engedéllyel, és idén ősszel már a gimnáziumokban is oktatják a közlekedési és egészségügyi alapismereteket. Pető Attila úgy véli, ezt az oktatást az általános iskolákban is el lehetne kezdeni.

A munkabizottságok számos javaslatot kapnak, hiszen az országban mintegy 8 millió ember közlekedik, és különböző csoportok eltérő érdekeket képviselnek. Pető Attila meglepődött egy javaslaton, amely szerint a halottszállítók használhatnák a buszsávot, amit ő abszurdnak és túlzónak tartott. Emellett a kerékpárosok és az e-autósok is aktívan lobbiznak érdekeikért.

Az e-rollerek méretbeli eltéréseik miatt különösen problémásak, és a kerékpárosok nagyobb szabadságot szeretnének a közúti közlekedésben. A Kreszprofesszor szerint a kerékpárosok számára jelenleg nincs kötelező védőfelszerelés előírva, de ez a jövőben változhat.

A büntetések szigorítása is napirenden van, például a magasabb pénzbírságok és a hosszabb ideig tartó jogosítványelvonás. A vezetési képességek korfüggő felülvizsgálata is téma, hiszen jelenleg a háziorvosok adják meg az engedélyt 70 év felett, de Pető szerint egy bizonyos kor fölött már magának a vezetőnek kellene eldöntenie, hogy alkalmas-e még a vezetésre.

A beszélgetés során felmerült, hogy Európában bevezethetik-e a korhatárt a járművezetésre, és hogy a KRESZ mely területein szükséges változásokat eszközölni. A rollerek tárolásának kérdése, a motorosok közlekedésének szigorítása, a segédmotoros jogosítványok, a jogosítvány nélküli vezetés büntetése, a mazsolák büntethetősége és a városi sebességhatárok egységesítése is szóba került.

(Borítókép: Pető Attila. Fotó: Tövissi Bence / Index)