Hidrogén-üzemanyagcellás buszok a budapesti elővárosokban

A Volánbusz a zöld közlekedési megoldások felé tett újabb lépésével hamarosan hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt állít forgalomba Budapest elővárosaiban, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által kiírt pályázat keretében nyert támogatás segítségével.

A Volánbusz jelentős előrelépést tesz a környezetbarát közlekedés terén, miután 267,2 millió forintos támogatást nyert egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által meghirdetett pályázaton. A Zöld Busz Program keretében, az Energiaügyi Minisztérium támogatásával hirdetett pályázat célja a közösségi közlekedés megújítása és a károsanyag-kibocsátás csökkentése.

A Volánbusz 100 százalékos támogatást nyert el a pályázaton, amelynek köszönhetően 2026-ban állhat forgalomba az első saját tulajdonú, hidrogénmeghajtású autóbuszuk. Az új jármű nem csak környezetbarát, hanem kényelmes és akadálymentes közlekedést is ígér: alacsony padlós, három ajtós, kerekesszékes utasok szállítására is alkalmas, és legalább 350 km-es hatótávolsággal rendelkezik.

A Csepel és Szigetszentmiklós térségében várhatóan megjelenő autóbusz utastájékoztatóval, utasszámlálóval, kamerarendszerrel és telemetriával is fel lesz szerelve, valamint légkondicionálóval is ellátott, így jelentősen emelheti az elővárosi közlekedés színvonalát. A fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek kiváltásával évente körülbelül 69,5 tonnával csökkenhet Budapest elővárosainak szén-dioxid-terhelése.

A Volánbusz Magyarországon a legtöbb tapasztalattal rendelkezik a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetése terén. Korábban már teszteltek egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú autóbuszt 2022 februárjában, jelenleg pedig egy Toyota Caetano H2.City Gold típusú autóbusz próbaüzeme zajlik a Szigethalom–Budapest, Kelenföld útvonalon, a HUMDA Zrt. támogatásával. A budapesti agglomerációban zajló tesztüzem során május végéig a járművel már több mint 21 ezer kilométert tettek meg.